مطالعه پارامتریک مدار جابجایی طبیعی مستطیل شکل تکفاز در حالت پایدار | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 44, Volume 18, Issue 2, 1397, Pages 413-422 PDF (1.78 M) | ||
| Authors | ||
| سید مسعود سیدی* 1; مهدی هاشمی تیله نویی2 | ||
| 1گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، علی آباد کتول،ایران | ||
| 2گروه مهندسی هسته ای، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علی آباد کتول، علی آباد کتول، ایران | ||
| Abstract | ||
| یک مدار جابجایی طبیعی حرارت را از یک منبع دما بالا دریافت کرده و بدون نیاز به یک پمپ مکانیکی آن را به یک منبع دما پایین پس میدهد. مدار جابجایی طبیعی تکفاز در بسیاری از سیستمهای صنعتی جهت خنک سازی کاربرد دارد. توانایی انتقال حرارت مدار جابجایی طبیعی به دبی جریانی که مدار میتواند تولید نماید بستگی دارد. برای مشخص نمودن توانایی انتقال حرارت این مدار، دانستن دبی جریان ضروری است. در حالت پایا، نیروی شناوری و نیروی اصطکاک در امتداد مدار با یکدیگر موازنه میشوند. در این مقاله، ابتدا معادلات حاکم بر مدار جابجایی طبیعی بیان می شوند. سپس با تعریف پارامترهای بدون بعد مناسب معادلات حاکم بصورت بدون بعد باز نویسی می گردند. آنگاه اثرات طول هیتر، طول کولر، قطر لولهها، ارتفاع مدار، زاویه شیب مدار نسبت به قائم، فاصله هیتر نسبت به بازوهای چپ و راست، فاصله کولر نسبت به بازوهای چپ و راست و توان هیتر بر روی نرخ دبی جرمی و توزیع دما در مداردر حالت پایا بررسی می شوند. در این مطالعه، بر خلاف سایر پژوهشها مدلی پیوسته برای ضریب اصطکاک در تمامی رژیمهای جریان در نظر گرفته شده است. همچنین محل قرار گیری هیتر و کولر در مدار به صورت نامتقارن بررسی شده است. نتایج نشان می-دهند که افزایش ارتفاع مدار، قطر مدار و توان هیتر باعث افزایش نرخ دبی جرمی میگردد. همچنین افزایش یا کاهش طول هیتر بر روی نرخ دبی جرمی اثری ندارد، در حالیکه افزایش زاویه مدار باعث کاهش نرخ دبی جرمی مدار میگردد. | ||
| Keywords | ||
| مدار جابجایی طبیعی; تکفاز; نرخ دبی جرمی; توان هیتر | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 263 PDF Download: 299 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,716 |
| PDF Download | 16,081,123 |