بررسی عددی اثرات ترکیبی اسپویلر عقب و انحنای سطوح جانبی بر نیروی برآ و پسای وارد برخودرو سدان | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 33, Volume 18, Issue 2, 1397, Pages 305-313 PDF (1.67 M) | ||
| Authors | ||
| روح الله بهروان1; میراعلم مهدی* 2 | ||
| 1دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران | ||
| 2دانشکده مکانیک، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
| Abstract | ||
| بررسی و تحلیل آیرودینامیکی خودرو با توجه به پیشرفت سریع صنعت خودروسازی در عصر حاضر، یکی از پارامترهای مهم در طراحی برای حضور در صحنه رقابتهای این صنعت میباشد. نیروهای آیرودینامیکی بزرگترین مانع برای رسیدن به سرعتهای بالا درهر وسیله نقلیه هستند. از این رو می توان آنها را مهمترین فاکتورهای طراحی آیرودینامیکی وسایل نقلیه به حساب آورد. تشکیل گردابه و در نتیجه افت فشار در قسمت عقب خودرو میتواند باعث افزایش نیروهای مقاوم آیرودینامیکی شود. این مقاله به بررسی چگونگی کاهش حجم گردابهها در قسمت عقب یک مدل خودرو سدان با ایجاد تغییرات در هندسه آن پرداخته است. برای این منظور ابتدا با شبیهسازی سه بعدی جریان تراکم ناپذیر اطراف مدل احمِد(که نتایج آزمایشگاهی برای آن موجود است) به روش دینامیک سیالات محاسباتی، مدل آشفتگی و نحوه شبکهبندی مناسب انتخاب شده است. سپس مقدار ضرایب آیرودینامیکی مربوط به یک مدل خودرو با اضافه کردن اسپویلر و ایجاد انحناء در سطوح جانبی آن بررسی شده است. بررسی نتایج نشان میدهد که استفاده از شبکه لایهمرزی در اطراف مدل و تحلیل جریان به صورت ناپایا با استفاده از مدل آشفتگی DES-SSTK-ω، حجم گردابهی تشکیل شده در عقب خودرو را نسبت به مدل K-ω-SST دقیقتر شبیهسازی میکند. همچنین استفاده ترکیبی از اسپویلر و انحنای سطوح جانبی بخاطر کاهش 26.3 درصدی نیروی پسای عقب و کاهش مقدار نیروی برآ تا 5.2 درصد نسبت به مدل خودرو ساده باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش پایداری خودرو میشود. | ||
| Keywords | ||
| آیرودینامیک; پسا; برآ; اسپویلر; بدنه احمِد | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 236 PDF Download: 322 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,544 |
| PDF Download | 16,081,056 |