تأثیر اندازه بویه بر پاسخ فرکانسی و زمانی در سیستم مهار کاتناری سکوی نیمه مغروق | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 23, Volume 18, Issue 2, 1397, Pages 209-218 PDF (1.47 M) | ||
| Authors | ||
| مرتضی دردل* 1; حمیدرضا غفاری2; سید وحید سپهر موسوی3 | ||
| 1عضو هیات علمی | ||
| 2دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | ||
| 3دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| Abstract | ||
| با توجه به کاهش منابع طبیعی آب های کم عمق، توسعه اکتشاف و تولید به سمت منطقه آب های عمیق و عمیق تر منتقل شده است. انواع سازه های شناور وقتی به عنوان سکوهای تولیدی مشغول به عملیات هستند نیازمند مهار می باشند. استفاده از بویه در سیستم مهار کاتناری برای اعماق زیاد دریا می تواند موجب کاهش وزن و شعاع مهار گردد. در این مقاله پاسخ دینامیکی سکوی نیمه شناور امیرکبیر تحت تأثیر نیروهای باد و امواج در حوزه فرکانس و حوزه زمان محاسبه گردیده است. طیف موج جانسوآپ و طیف باد API به عنوان شرایط محیطی در نظر گرفته شده است و همچنین تأثیر اندازه بویه بر روی پاسخ حرکت سکوی نیمه شناور بررسی شده است. پاسخ دینامیکی سکوی نیمه شناور با استفاده از معادلات موریسون و تئوری تفرق محاسبه گردیده است و هر کابل مهار به صورت زنجیره ای از المان های موریسون تحت تأثیر نیروی خارجی مدل شده است. نتایج بدست آمده از نرمافزار آکوا در حوزه زمان و حوزه فرکانس نشان می دهد که با افزایش اندازه بویه می تواند باعث افزایش حرکات سکوی نیمه شناور شده و در عوض باعث کاهش تنش های وارده بر کابل می باشد. | ||
| Keywords | ||
| سکوی نیمه مغروق; بویه; سیستم مهار کاتناری; تئوری سه بعدی تفرق/انتشار | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 314 PDF Download: 421 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,540 |
| PDF Download | 16,081,055 |