ارزیابی مدل های مختلف سختی در بررسی رفتارتغییرشکلهای پیشرونده اتصالات سهراهی با نسبت قطر به ضخامت مختلف | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| مقاله 22، دوره 18، شماره 2، 1397، صفحه 201-208 اصل مقاله (1.44 M) | ||
| نویسندگان | ||
| Seyed Javid Zakavi* ؛ Babak Malekzadeh؛ elyas shayestehnia؛ behzad shiralivand | ||
| Department of Mechanical Engineering, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran | ||
| چکیده | ||
| در این تحقیق، رفتار کرنشهای پیشرونده دراتصالات سهراهی تحت اثر ممانهای دینامیکی مورد ارزیابی قرارگرفته است. مدل های سختی سینماتیکی غیرخطی چابوشی و ترکیبی آرمسترانگ- فردریک همراه با قانون سخت شوندگی ایزوتروپیکی جهت بررسی رفتار پلاستیک لوله های سهراهی به کاررفته است. با استفاده از روش عددی و مدل سازی سه راهی های مورد نظر، نتایج روش عددی با نتایج تجربی و نتایج عددی آرمسترانگ- فردریک مقایسه شده اند. پارامترهای ثابت مدل سخت شوندگی و داده های تنش- کرنش با استفاده از سیکل های پایدار شده نمونه های تحت آزمون کرنش متقارن به روش تجربی بدست آمده اند. هر دو نتایج عددی و تجربی نشان می دهدکه مقدار حداکثر کرنش تغییرشکلهای پیشرونده در محل اتصال لولههای سهراهی در جهت محیطی رخ میدهد. با بالا رفتن ممانهای اعمالشده، میزان انتقال کرنش های پیشرونده نیز بیشتر میشود. نتایج نشان می دهد که نرخ کرنش های پیش رونده در ابتدا کم و با افزایش سیکل ها افزایش می یابد. در نمونه BMS1 نتایج عددی با استفاده از مدل سختی سینماتیکی چابوشی در مقایسه با دو مدل سختی آرمسترانگ- فردریک و مدل ترکیبی به نتایج تجربی نزدیک می باشد. در نمونه های BMS2 و BMS3 نتایج حاصل از هر دو مدل سختی شابوشی و ترکیبی در مقایسه با مدل سختی آرمسترانگ – فردریک پیش بینی مناسب و تا حدودی مشابه هم نسبت به نتایج تجربی از خود نشان می دهند. در واقع نرخ انباشتگی کرنش های پیشبینی شده توسط مدل آرمسترانگ-فردریک در همه نمونه ها در مقایسه با نتایج تجربی فراتخمین می باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| Ratcheting؛ Piping branch؛ Hardening model؛ Carbon steel | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 346 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 430 |
||
| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 2,160 |
| تعداد مقالات | 24,572 |
| تعداد مشاهده مقاله | 19,875,839 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,058,195 |