تحلیل سیستم خنک کاری جداگانه بلوک و سرسیلندر | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 45, Volume 18, Issue 1, 1397, Pages 413-422 PDF (1.02 M) | ||
| Authors | ||
| سعید روحانی1; آرش محمدی* 2; مسعود ضیاء بشرحق3 | ||
| 1کارشناس ارشد دانشگاه خواجه نصیرطوسی | ||
| 2استادیار دانشگاه تربیت دبیر رجایی تهران | ||
| 3دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی | ||
| Abstract | ||
| کاهش مدت زمان گرم شدن موتور احتراق داخلی، باعث کاهش مصرف سوخت و آلایندگی میشود. داغ ترین نقاط موتور نزدیکی سوپاپ دود و بین سیلندرها قرار دارد. در حالی که ورودی مایع خنک کننده از طریق بلوک می باشد که در دمای پایین تری نسبت به سرسیلندر قرار دارد. در نتیجه خنککاری بلوک بیش از مقدار لازم صورت می گیرد تا از دمای بیشینه در سرسیلندر اطمینان داشته باشیم. از سوی دیگر، کاهش دبی سیال خنک کنند، سبب افزایش دمای بلوک، کاهش میزان مصرف سوخت ویژه ترمزی و کاهش آلایندههای HC و CO شده و نیز از طرفی باعث افزایش دمای سرسیلندر شده که سبب ایجاد مشکلاتی از قبیل افزایش میزان تولید NOX می گردد. یک روش برای حل این مشکل، خنککاری جداگانهی بلوک و سرسیلندر میباشد. در این روش مایع خنککننده پس از خروج از پمپ به دو مسیر مجزا برای بلوک و سرسیلندر تقسیم می شود. به این ترتیب می توان دبی سیال مورد نیاز برای خنککاری هر کدام را بطور جداگانه تعیین کرد. در این تحقیق به منظور محاسبهی مدت زمان گرم شدن موتور، مدار خنککاری موتور ملی در خودرو سمند مدلسازی شده است. برای اعتبار سنجی، نتایج عددی افت فشار در راهگاه آب موتور، دبی رادیاتور و مدت زمان گرم شدن موتور با نتایج حاصل از تست خنککاری مقایسه شده و در انتها اثر جداسازی مدار خنککاری بلوک و سرسیلندر موتور ملی بر مدت زمان گرم شدن موتور مورد مطالعه قرارگرفته است. نتایج، کاهش مدت زمان گرم شدن به میزان 15 درصد را نشان می دهد. | ||
| Keywords | ||
| خنک کاری; جداگانه; زمان گرم شدن | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 249 PDF Download: 280 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,720 |
| PDF Download | 16,081,124 |