بررسی عددی عوامل موثر بر کارایی محرکهای پلاسمایی پایا و ناپایا بر روی جریان هوای عبوری از روی صفحه تخت | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 13, Volume 18, Issue 1, 1397, Pages 111-121 PDF (1.44 M) | ||
| Authors | ||
| مجتبی احمدپور رودسری1; حمید پرهیزکار* 2; غلامحسین پوریوسفی3; عباس طربی4 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران | ||
| 2استادیار دانشگاه مالک اشتر مجتمع دانشگاهی هوافضا | ||
| 3دکترای مهندسی هوافضا، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران | ||
| 4مجتمع دانشگاهی هو.افضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران ایران | ||
| Abstract | ||
| توانایی کنترل جریان، یکی از نیازهای اساسی در علم مکانیک سیالات است که پیوسته توسط محققین دنبال میشود. یکی از روشهای نوین در این حیطه، استفاده از عملگرهای پلاسمایی است که به وسیلهی تزریق ممنتوم به لایه مرزی، سبب تأخیر در وقوع پدیده جدایش میشود. هدف از این بررسی، کمک به بهینه سازی پرامترهای الکتریکی به منظور دستیابی به گردابههای تولیدی قویتر و به دنبال آن باد یونی موثرتر، ایجاد شده توسط محرکهای پلاسمایی تخلیه سد دی الکتریکی پایا و ناپایا (موج ورودی به این محرک دارای رفتار غیردائمی میباشد) بر روی جریان هوای عبوری از روی یک صفحه تخت میباشد. برای این منظور، صفحه تخت مذکورتحت جریان هوای عبوری با سرعت m/s5 شبیهسازی گردید. پروفیلهای سرعت متوسط باد یونی القایی نشان داد که در هر دو محرک پایا و ناپایا، با افزایش فرکانس و ولتاژ اعمالی به محرک، سرعت متوسط جریان افزایش مییابد و به سطح نزدیکتر میگردد. همچنین در محرک ناپایا با افزایش سیکل وظیفه قدرت گردابههای تولید شده توسط محرکهای پلاسمایی افزایش مییابد. در ادامه با بررسیهای انجام شده بر روی سرعت باد یونی القایی در موقعیتهای مختلف بر روی صفحه (در بالا دست و پایین دست محرک)، مشاهده گردید که مقدار ماکزیمم سرعت متوسط جریان در پایین دست محرک و در نزدیکی سطح اتفاق میافتد. | ||
| Keywords | ||
| محرک پلاسما; روش فعال کنترل جریان; لایه مرزی; سیکل وظیفه | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 332 PDF Download: 428 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,703 |
| PDF Download | 16,081,119 |