تحلیل تجربی کاهش نیروی پسا حول یک جسم احمد با استفاده از عملگر پلاسمایی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 57, Volume 17, Issue 12, 1396, Pages 523-530 PDF (1.43 M) | ||
| Authors | ||
| شهاب شادمانی1; سید مجتبی موسوی نائینیان* 1; مسعود میرزایی2; رامین قاسمی اصل1; غلامحسین پوریوسفی3 | ||
| 1گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران | ||
| 2دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، تهران، ایران | ||
| 3دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در پژوهشهای آیرودینامیک خودرو، جسم احمد یک مدل استاندارد از انواع وسایل نقلیه جادهای است که جریانهای بازگشتی در انتهای آن سهم عمدهای در نیروی پسا وارد بر مدل دارد. در این مقاله تأثیر عملگر پلاسمایی در کنترل جریان حول یک جسم احمد با زاویه سطح شیبدار پشتی °25 در سرعت جریان آزاد 10 متر بر ثانیه مورد تحلیل تجربی قرارگرفته است. با نصب عملگر پلاسما بر روی لبه ابتدایی سطح شیبدار پشت مدل، در حالتهای تحریک پایا و ناپایا، به وسیله دستگاه مبدل فشار توزیع فشار بر روی سطوح شیبدار و عمودی پشت مدل بدست آمد. سپس با استفاده از لودسل نیروی پسا اندازهگیری و در نهایت با تزریق دود جریان عبوری از ناحیه انتهای مدل مرئی سازی گردید. نتایج حاصل از توزیع فشار و مرئی سازی نشان داد با اعمال تحریک پلاسما لایه برشی جداشده از روی لبه سطح شیبدار پشتی به سطح نزدیک شده و متعاقباً ناحیه گردابه پشت مدل کوچک میشود. در حالت تحریک پایا تغییرات الگوی جریان محسوس تر بوده و میزان کاهش نیروی پسا حدود 7.3% است، درحالیکه این میزان در حالت تحریک ناپایا حدود 5% است. | ||
| Keywords | ||
| محرک پلاسما; نیروی پسا; تونل باد; جسم احمد | ||
|
Statistics Article View: 396 PDF Download: 676 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,927,730 |
| PDF Download | 16,078,627 |