بررسی تاثیر دامنه جابجایی روی سازوکارهای خرابی در کامپوزیت های چندلایه سوراخدار تحت بارگذاری خستگی کمچرخه با استفاده از انتشار صوت | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 47, Volume 17, Issue 12, 1396, Pages 435-445 PDF (1.75 M) | ||
| Authors | ||
| محسن علی زاده1; محمد آزادی* 2; امین فرخ ابادی3; سید محمد جعفری4 | ||
| 1دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
| 2دانشگاه سمنان | ||
| 3عضو هییت علمی/گروه مکانیک دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 4دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران | ||
| Abstract | ||
| نسبت استحکام به وزن قابل توجه در کامپوزیتهای کربن/اپوکسی باعث شده در اکثر سازهها خصوصا سازههای هوافضایی، استفاده از آنها مورد توجه واقع شود. به علاوه، برای افزایش قابلیت اطمینان در چنین سازههایی، شناسایی خرابیهای بالقوه و پایش مداوم آنها، لازم و مهم است. یکی از روشهای جدید تشخیص عیوب در کامپوزیتها، قبل از شکست، روش انتشار صوت است. بر این اساس، هدف از این مقاله بررسی و شناسایی انواع سازوکارهای خرابی در نمونههای کامپوزیتی چندلایه سوراخدار با چیدمان 〖[0_3/〖90〗_2/0_2]〗_s، تحت بارگذاری خستگی کمچرخه در دامنههای جابجایی مختلف، با استفاده از روش انتشار صوت است. روش تحقیق بدین شرح است که نخست یک قطعه کامپوزیتی سوراخدار، تحت بارگذاری خستگی کمچرخه مطابق با استاندارد قرار گرفت. موجهای الاستیک انتشاریافته حاصل از شکست قطعه توسط دو حسگر انتشار صوت از نوع نوار پهن ثبت شدند. برای تشخیص مقدار درصد خرابی از دو روش تبدیل موجک بستهای و خوشهبندی فازی استفاده شد. نتایج این دو روش با تحلیل تصاویر حاصل از میکروسکوپ الکترونی روبشی نیز، مقایسه گردیدند. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان دهنده بازدهی مطلوب روش انتشار صوت در تعیین نوع خرابیها و مقدار درصد هریک از آنها در کامپوزیتهای چندلایه است. | ||
| Keywords | ||
| کامپوزیت; انتشار صوت; خوشهبندی فازی; تبدیل موجک بسته ای; خستگی کمچرخه | ||
|
Statistics Article View: 428 PDF Download: 738 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,927,730 |
| PDF Download | 16,078,625 |