کنترل پیشبین مقاوم برای سیستم تعلیق فعال دارای نامعینیهای پارامتری بااستفاده از نامعادلات ماتریسی خطی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 21, Volume 17, Issue 12, 1396, Pages 183-192 PDF (1.31 M) | ||
| Authors | ||
| شهاب محمدمرادی1; احمد اکبری* 2; مهدی میرزایی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری برق-کنترل، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی سهند، تبریز، ایران | ||
| 2دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی سهند تبریز | ||
| 3عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز | ||
| Abstract | ||
| این مقاله یک روش کنترل پیش بین مقاوم را با استفاده از نامعادلات ماتریسی خطی برای سیستم تعلیق فعال خودرو با نامعینیهای پارامتری ارائه می کند. از آنجا که هدف سیستم تعلیق بهبود راحتی سفر و جادهپذیری ضمن ارضای قیود سیستم تعلیق نظیر حد جابجایی تعلیق و حداکثر مجاز نیروی کنترلی است، از روش کنترل پیش بین که از متداولترین روشهای کنترل در مسایل بهینه سازی مقید می باشد، استفاده شده است. همچنین جهت لحاظ کردن قیود تعلیق در طراحی کنترل کننده از ابزار نامعادلات خطی استفاده شده است که در آن پایداری سیستم تعلیق طراحی شده در صورت برآورده شدن نامعادلات ماتریسی خطی اثبات می شود. از طرفی وجود نامعینیهای پارامتری در سیستم تعلیق اجتناب ناپذیر است. در مقاله حاضر، با توسعه و محاسبه نامعادلات ماتریسی خطی جدید، روش کنترل پیش بین پیشنهادی با عملکرد مقاوم در برابر نامعینی های پارامتری طراحی شده است. به منظور ارزیابی عملکرد سیستم کنترل پیشنهادی، کنترلکننده پیش بین طراحی شده بر مدلی از سیستم تعلیق فعال یک چهارم خودرو در حضور نامعینیهای پارامتری اعمال می شود. نتایج شبیه سازی نشان می دهند که روش پیشنهادی کنترل پیش بین مقاوم عملکرد خوبی را با وجود نامعینی پارامتری داشته و در ارضای قیود سیستم تعلیق به خوبی عمل می کند. همچنین نتایج شبیه سازی با پروفایل های جاده مختلف، نشان دهنده مستقل بودن روش کنترل پیش بین پیشنهادی از تحریکهای جاده است. | ||
| Keywords | ||
| سیستم تعلیق فعال خودرو; کنترل پیشبین مقاوم; نامعادلات ماتریسی خطی; نامعینی پارامتری | ||
|
Statistics Article View: 5,049 PDF Download: 7,637 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,927,613 |
| PDF Download | 16,078,555 |