بررسی تجربی و شبیهسازی عددی برهمکنش بین سیال و سازه در فرآیند هیدروفرمینگ ورقهای مثلثی تحت بار ضربهای | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 14, Volume 17, Issue 12, 1396, Pages 114-122 PDF (1.54 M) | ||
| Authors | ||
| هاشم بابایی* 1; مجید علی طاولی2; علی محمودی3; علی گلباف3 | ||
| 1استادیار دانشگاه گیلان | ||
| 2دانشگاه گیلان | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله به بررسی فرآیند شکلدهی ورقهای مثلثی گیردار از جنس فولاد st12 و در دو ضخامت 1 و 2 میلیمتر بهوسیله آب پرداخته شده است. کلیه آزمایشها در آزمایشگاه ضربه دانشگاه گیلان و با بهرهگیری از سامانه چکش پرتابهای انجام شده و شبیهسازی عددی مراحل مختلف آن نیز بهوسیله نرمافزار آباکوس صورت گرفته است. همانگونه که پیشتر اشاره شد، با بهرهگیری از سامانه چکش پرتابهای بهعنوان عامل بارگذاری هیدرودینامیکی و با بررسیهای تجربی متفاوت در راستای این پژوهش، تأثیر عواملی نظیر ضخامت، محل استقرار چکش و وزن آن یا به عبارتی تکانهای که بهعنوان ورودی به مجموعه اعمال میشود، مورد مطالعه قرار گرفته است. در بخش شبیهسازی عددی ورقهای مثلثی، با تأکید بر مدلسازی برهمکنش بین سیال و سازه با تکیهبر شبیهسازی فاز سیال با روش هیدرودینامیک ذرات هموار و مدل کردن ورق بهعنوان سازه با روش المان محدود، کل فرآیند در قالب مسئله کوپل این دو روش، شبیهسازی شده است. در این شبیهسازیها خیز نهایی ورق، توزیع تنش بر روی آن و پدیده تمرکز تنش بررسیشده است. بحث پیرامون محل رخ دادن بیشینه خیز، موضوع دیگری است که به آن پرداخته شده است. وجود همخوانی قابلقبول، بین نتایج حاصل از شبیهسازی عددی و نتایج آزمایشهای تجربی، خود دلیلی بر صحت شبیهسازیهای انجامشده و نتایج حاصل از آنها است | ||
| Keywords | ||
| هیدروفرمینگ; ورق مثلثی; برهمکنش بین سیال و سازه; ذرات هموار هیدرودینامیکی; المان محدود | ||
|
Statistics Article View: 5,195 PDF Download: 7,713 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,927,730 |
| PDF Download | 16,078,624 |