بهینهسازی پارامترهای هندسی و فرکانس ارتعاش جت سینستیک برای جلوگیری از پدیده جدایش روی بال_ | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 9, Volume 17, Issue 12, 1396, Pages 65-76 PDF (1.71 M) | ||
| Authors | ||
| همایون کنعانی* 1; رضا خاکی2 | ||
| 1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی هشتگرد | ||
| 2استادیار هوا فضا، دانشگاه هوایی شهید ستاری | ||
| Abstract | ||
| در مطالعه حاضر به شبیهسازی عددی جت سینستیک با هدف بهینهسازی پارامترهای هندسی و فرکانس ارتعاش آن به منظور بیشینهسازی سرعت و دبی جرمی سیال جهت جلوگیری از پدیده جدایش روی بال پرداخته میشود. پارامترهای هندسی قطر و ارتفاع حفره و همچنین قطر و ارتفاع اوریفیس جت و فرکانس ارتعاشی دیافراگم جت به عنوان پارامترهای متغیر برای بهینه سازی انتخاب شدهاند. در این پژوهش با استفاده از روش رویه پاسخ، شبیهسازیهای لازم برای بهینهسازی ممنتوم سیال خروجی از جت طراحی میشوند. پس از مطالعات و انجام شبیهسازیهای اولیه، محدوده تغییرات پارامترهای متغیر تاثیرگذار بر بیشینه شدن توابع هدف سرعت و دبی جرمی جت تعیین میشوند. سپس با استفاده از روش رویه پاسخ 32 آزمایش جداگانه براساس پارامترهای هندسی و فرکانسی جهت پیدا کردن یک رابطهی مرتبه دوم تعریف میشود که این مدل، توابع هدف را به پارامترهای متغیر و اندرکنش آنها مربوط میسازد. در این حالت پیشبینی مدل رویه پاسخ برای پارامتر سرعت و دبی جرمی بیشینه جت به ترتیب 22.16m/s و 0.0006kg/s میباشد. با بهرهگیری از پیشبینی روش رویه پاسخ جهت بهینهسازی پارامترهای هندسی و فرکانس، ممنتوم جت افزایش چشمگیری نسبت به نمونه پایه مورد بررسی در شبیهسازیهای اولیه پیدا میکند. سرعت و دبی جرمی جت به ترتیب 31% و 36% و ممنتوم جت 78% افزایش مییابند. | ||
| Keywords | ||
| جدایش; جت سینستیک; کنترل فعال; دینامیک سیالات محاسباتی; بهینهسازی | ||
|
Statistics Article View: 5,224 PDF Download: 7,788 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,927,803 |
| PDF Download | 16,078,688 |