بررسی عددی جریان رفت و برگشتی در خنککن پوسته و لولهای موتور استرلینگ گاما | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 40, Volume 17, Issue 10, 1396, Pages 359-366 PDF (1.1 M) | ||
| Authors | ||
| اسما دهقان1; علی کشاورز ولیان* 2; علیرضا بتوئی3; حجت صابری نژاد4 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی | ||
| 2دانشیار دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی | ||
| 3دانشجوی دکترا دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 4دانشجوی دکترا | ||
| Abstract | ||
| یکی از مهم ترین مشخصه های جریان در مبدل های حرارتی موتور استرلینگ، نوسانی بودن جریان است. در این تحقیق جریان رفت و برگشتی در خنک کن موتور استرلینگ به صورت عددی مورد بررسی قرار گرفته است. حل عددی بر اساس روش حجم محدود و الگوریتم فشار مبنا در کد تجاری نرم افزار فلوئنت انجام شده است. مبدل حرارتی از نوع پوسته و لوله، مایع-گاز است. سیال عامل به صورت گاز، در داخل لوله ها و سیال خنک کننده، آب در اطراف لوله ها در جریان است. ضریب انتقال حرارت، اختلاف دمای سیال عامل و دیواره، عدد ناسلت و ضریب اصطکاک در فشار کاری و فرکانس نوسان متفاوت برای سه سیال هلیم، کربن دی اکسید و نیتروژن بدست آورده شده است. عدد ناسلت، ضریب انتقال حرارت و اختلاف دمای سیال عامل و دیواره، با افزایش فرکانس نوسان و فشار کاری افزایش می یابد و ضریب اصطکاک کاهش می یابد. هلیم دارای بیشترین ضریب انتقال حرارت و ضریب اصطکاک و کمترین اختلاف دما بین سیال عامل و دیواره است. در بیشترین فشار کاری و فرکانس نوسان، بیشترین عدد ناسلت و کمترین ضریب اصطکاک برای کربن دی اکسید بدست آمد. در انتها، رابطهای برای عدد ناسلت و ضریب اصطکاک برای هلیم، کربن دی اکسید و نیتروژن برای محدوده عدد رینولدز جنبشی 2.96-212.50 با مقدار خطا %0.23-8.07 پیشنهاد شده است. | ||
| Keywords | ||
| جریان نوسانی; خنک کن; مبدل پوسته و لوله; عدد ناسلت; ضریب اصطکاک | ||
|
Statistics Article View: 277 PDF Download: 310 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,478,648 |
| PDF Download | 15,865,921 |