تعقیب مسیر کوادروتور جهت عبور از موانع با استفاده از کنترلر و مشاهدهگر حالت لغزشی با پیچش فوقالعاده. | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 36, Volume 17, Issue 8, 1396, Pages 333-342 PDF (2.53 M) | ||
| Authors | ||
| معین دعاخوان1; منصور کبگانیان* 2; رضا ندافی3; علی کمالی ایگلی4 | ||
| 1دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| 2عضو هئیت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| 3هیات علمی/ پژوهشکده علوم فناوری و فضا/ دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| 4استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| Abstract | ||
| کنترل حالت لغزشی یکی از متداولترین انواع روشهای کنترل مقاوم است که قابلیت جبران عدم قطعیت در مدل و پارامترهای یک سیستم را دارا میباشد؛ اما مهمترین عیب این روش وجود پدیده چترینگ یا نوسان ورودی کنترلی است. اگرچه با تعریف یک لایه مرزی در اطراف سطح لغزش میتوان از نوسان ورودی کنترلی جلوگیری نمود اما از طرفی دیگر این امر سبب کاهش قوام این کنترلر در برابر عدم قطعیتها خواهد شد. بههمین منظور نسل جدیدی از کنترلرهای حالت لغزشی با مرتبه بالاتر مانند کنترل حالت لغزشی با پیچش فوقالعاده پیشنهاد میشوند که قانون کنترل آنها ذاتا و بدون تعریف لایه مرزی سعی در کاهش پدیده چترینگ دارد؛ درحالی که قوام کنترلهای حالت لغزشی سنتی را حفظ میکند. در این مقاله ابتدا با استفاده از الگوریتم بهینهسازی کرم شبتاب و توابع چندجملهای، مسیر پروازی کوادروتور در محیطی با موانع معین و ثابت طراحی شده و سپس بهمنظور تعقیب مسیر پروازی در حضور عدم قطعیت در پارامترها و ساختار مدل، کنترلر حالت لغزشی با پیچش فوقالعاده طراحی خواهد شد و عملکرد این کنترلر با روشهای فیدبک خطیساز و حالت لغزشی سنتی مورد مقایسه قرار میگیرد. همچنین در طول روند پایدارسازی و کنترل، بهمنظور محاسبه مشتقات برخی از حالتها و متغیرهای سیستم که امکان محاسبه آنها از طریق سنسورها وجود ندارد، از مشاهدهگر و مشتقگیر بر پایه کنترل حالت لغزشی با پیچش فوقالعاده استفاده میشود. | ||
| Keywords | ||
| کوادروتور; الگوریتم کرم شبتاب; کنترل حالت لغزشی با پیچش فوقالعاده; مشاهدهگر | ||
|
Statistics Article View: 267 PDF Download: 284 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,765 |
| PDF Download | 15,843,176 |