دوره ۱۴، شماره ۷۲ - ( ۱۳۹۶ )                   جلد ۱۴ شماره ۷۲ صفحات ۳۳۶-۳۲۷ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

کرباسی علیرضا، آقاصفری حنانه. بررسی عوامل مؤثر بر گرایش مصرف‌کنندگان به لبنیات برند. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. ۱۳۹۶; ۱۴ (۷۲) :۳۲۷-۳۳۶

URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-۷-۹۶۲۸-fa.html


۱- استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
۲- دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (۳۳۰۴ مشاهده)
چکیده لبنیات از جمله مواد غذایی پر مصرف خانوارهای شهری ایران می­باشد. بازار این محصول توسط برندهای مختلفی احاطه شده است که هریک درصدد به دست آوردن سهم بیشتری از بازار هستند. بدست آوردن سهم بیش­تری از بازار، نیازمند مطالعه و بررسی رفتار و گرایش­های مصرف­کنندگان نسبت به موادغذایی برند است. از این رو، این مطالعه تلاش دارد با بهره­گیری از الگوی اقتصادسنجی رگرسیون چندمتغیره و داده­های جمع­آوری شده سال 1395 در مشهد، عوامل مؤثر بر گرایش به مصرف لبنیات برند را بررسی کند. نتایج بیانگر آن است که متغیرهای سن و ارزش­غذایی لبنیات برند بر احتمال گرایش به مصرف هر چهار گروه لبنیات برند پنیر، ماست، شیر و دوغ تأثیر منفی و معناداری دارد و متغیرهای تصویر برند، اطلاعات درباره تاریخ انقضا، تبلیغات، آگاهی از برندهای موجود لبنیات و هزینه ماهانه خانواده بر احتمال گرایش به مصرف هر چهار گروه لبنیات برند مذکور تأثیر مثبت و معناداری دارد. بر اساس یافته­های مطالعه توصیه می­شود که تولیدکنندگان و بازاریابان لبنیات برند، بر روی گروه افراد جوان بیش­تر تمرکز کنند و از روش­های مؤثر تبلیغات به منظور آشنا کردن مصرف­کنندگان با برندهای موجود استفاده کرده و اعتماد مصرف­کنندگان را جلب کنند.
متن کامل [PDF 253 kb]   (۳۶۱۴ دریافت)    

دریافت: 1396/6/6 | پذیرش: 1396/6/6 | انتشار: 1396/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.