Ghodosian M, Hakimian P. Urban Design Dimensions of a Restorative University Campus from the Perspective of Students. Urban Design Discourse a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2025; 6 (1) :1-12
URL:
http://udd.modares.ac.ir/article-40-76196-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، گروه برنامه ریزی و طراحی شهری و منطقه ای
۲- استادیار دانشگاه شهید بهشتی، گروه برنامه ریزی و طراحی شهری و منطقه ای ، p_hakimian@sbu.ac.ir
چکیده: (۵ مشاهده)
پردیسهای دانشگاهی فضاهایی هستند که دانشجویان در آنها همواره با تجارب متعدد آموزش و یادگیری در کنار چالشهای متعددی ازجمله فشارهای تحصیلی و اجتماعی روبرو میباشند که تاثیرات منفی بر سلامت روان و جسم آنها دارد. این موضوع اهمیت وجود فضاهای سلامتبخش در پردیسهای دانشگاهی جهت کاهش سطح استرس و بازیابی تمرکز برای یادگیری کاراتر را دوچندان میکند. ازاینرو هدف مطالعه حاضر، واکاوی ارتباط بین نیاز دانشجویان به کاهش سطح استرس و بازیابی تمرکز برای یادگیری با میزان سلامتبخشی حوزه دانشکده علوم پایه از پردیس دانشگاهی فردوسی مشهد، و تدوین چارچوب مفهومی معطوف به ارتقای سلامت روان دانشجویان از طریق طراحی شهری سلامتبخش است. مطالعه حاضر از نوع کیفی بوده و گردآوری دادهها از طریق مصاحبه ساختاریافته با 33 نفر از دانشجویان دانشکده علوم پردیس دانشگاه فردوسی و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کیفی مصاحبه های پیاده سازی شده انجام شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که از منظر دانشجویان دانشکده علوم، سلامتبخشی این محیط دانشگاهی با کیفیتهای خلوتگزینی و آرامش، پیادهمداری، عرصه همگانی باکیفیت، پیوند با طبیعت، خوانایی و گستردگی، سازگاری، و اجتماعپذیری معنا می یابد. بنابراین سلامت دارای بعد فضایی است و بازیابی روانی دانشجویان میتواند با حضور در فضاهای باز و نیمهباز در کنار عناصر طبیعی همچون کال، درختان و پوشش گیاهی همراه با ارتقا دیگر کیفیات طراحی شهری سلامتبخش در محدوده دانشکده علوم فردوسی مشهد تسهیل شود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شهر و سلامتی دریافت: 1403/4/31 | پذیرش: 1403/6/26 | انتشار: 1404/3/10