Mavedat E, momeni K, Khodakarami A. Sustainable Investigation of the Smart Network of Urban Roads to Attend Naja on Time Based on Dijkstra Algorithm (Case Study: Ahwaz City). Urban Design Discourse a Review of Contemporary Litreatures and Theories 2025; 6 (1) :89-101
URL:
http://udd.modares.ac.ir/article-40-72595-fa.html
مودت الیاس، مومنی کورش، خداکرمی آرش. بررسی پایدار شبکه هوشمند معابر شهری جهت حضور به موقع یگان ناجا بر اساس الگوریتم Dijkstra (مطالعه موردی: شهر اهواز). گفتمان طراحی شهری مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. ۱۴۰۴; ۶ (۱) :۸۹-۱۰۱
URL: http://udd.modares.ac.ir/article-۴۰-۷۲۵۹۵-fa.html
۱- استادیار گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران
۲- دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران ، K_Momeni@jsu.ac.ir
۳- کارشناسی مهندسی نقشه برداری، دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، دزفول، ایران
چکیده: (۴ مشاهده)
مسئله: بزهکاری و جلوه مختلف خشونت و بی نظمی از پدیده های بسیار پیچیده اجتماعی است و در صورت وجود بستر مکانی و زمانی مساعد، زمینه بروز جرم و تکرار آن فراهم می گردد و به مرور زمان یک محیط جغرافیایی به یک کانون جرمخیز تبدیل میشود. شهر اهواز دارای محلات متعدد و مراکز فعالیتی پراکنده و فضاهای خالی ساخته نشده و فضاهای سبز همچون پارک ها، نخلستان ها و باغات در بافت های شهری می باشد که احتمال وقوع جرم را افزایش می دهد. بر این اساس طراحی شبکه هوشمند معابر در شهر اهواز جهت امداد رسانی بهتر یگان انتظامی ضرورت می یابد.
هدف: شناخت ساختارهای فضایی شبکه معابر شهر اهواز، میزان وقوع جرم، تحلیل موقعیت یگان های پلیس که نقش بسزایی در راستای خدمات رسانی بهتر یگان امداد و نجات دارد.
روش: جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از نرمافزارهای ArcGIS، EXCEL و Grafer استفاده گردیده است. همچنین از الگوریتم کوتاه ترین مسیر Dijkstra و الگوریتم اویلر جهت یافتن کوتاهترین مسیر استفاده گردیده است.
نتایج: پژوهش حاضر نشان می دهد آنچه در بررسی کلانتریها شهر اهواز حائز اهمیت میباشد، توزیع فضایی این مراکز از نظر دسترسی و همچنین فاصله کلانتریها نسبت به یکدیگر می باشد. با توجه به آنالیز مسیریابی ارائه شده با GIS خیابان مقیمی زاده با فاصله 8 متر نسبت به محل جرم خیز کمترین فاصله و در مقابل بلوار پاسداران و خیابان شهید تندگویان به ترتیب با 523 متر و 653 متر بیشترین فاصله را از یگان پلیس تا محل جرم را دارند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
حرکت و جابهجایی در شهر دریافت: 1402/9/2 | پذیرش: 1402/10/5 | انتشار: 1404/3/10