تحلیل اثر کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی بر ارتقای خودکارآمدی کودکان 4 تا 6 سال (مورد مطالعه: پیشدبستانیهای اصفهان) | ||
| گفتمان طراحی شهری | ||
| Article 1, Volume 4, Issue 2, 1402, Pages 1-26 PDF (1.37 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| منصوره گرامی مقدم1; منصور یگانه* 2; سیده مرضیه طبائیان3 | ||
| 1دانشگاه ازاد اسلامی واحد شهرکرد | ||
| 2دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3دانشگاه ازاد واحد خوراسگان | ||
| Abstract | ||
| مسئله: کیفیت بصری از عوامل تأثیرگذار کالبد فضاهای آموزشی بر خودکارآمدی کودکان است. کمبود کیفیت بصری در کالبد فضاهای آموزشی پیشدبستانی کاهش انگیزش و اثربخشی توانایی در کودکان را به همراه خواهد داشت. هدف: شناخت ابعاد کیفیت بصری، قابلیت دید و میزان دید است که نقش بسزایی در شکلگیری رفتار کودکان دارند. روش: درصورتیکه کیفیت بصری فضا بر اساس خودکارآمدی در شکلگیری فضاهای آموزشی کودکان 4 تا 6 سال لحاظ شود تبعات مثبتی ازجمله فعالیتهای انگیزشی، اشتیاق و شایستگی در پی خواهد داشت و شکلگیری فضاهای آموزشی فاقد کیفیات بصری تبعات منفی را در رفتار کودکان ازجمله عدم حس لیاقت، علاقه و کاهش رضایتمندی و امنیت فضایی بر جای خواهد گذاشت. پژوهشگران دیگر خودکارآمدی کودکان را از دیدگاه روانشناسی مورد بررسی قرار دادهاند و از دیدگاه تحلیل کیفیت بصری فضاهای آموزشی تاکنون بررسی انجام نشده است. نتایج: در پژوهش حاضر تلاش شده کیفیت بصری کالبد فضای آموزشی کودکان را بر خودکارآمدی در کودکان 4 تا 6 سال مورد بررسی قرار دهد و دادهها جهت کارایی کیفیت بصری فضاهای آموزشی با تکنیک تحلیل محتوا و با استفاده از نرمافزار Depthmap و Maxqda2020 در 5 نمونه از پیشدبستانیهای اصفهان (فولادشهر) سنجیده شده است. | ||
| Keywords | ||
| کیفیت بصری1; فضای آموزشی; خودکارآمدی2; قابلیت دید; میزان دید | ||
|
Statistics Article View: 332 PDF Download: 123 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,164 |
| Number of Articles | 24,597 |
| Article View | 21,120,015 |
| PDF Download | 16,534,300 |