تبیین استعارههای «ذهن» و استنتاج دلالتهای آن در تعلیم و تربیت | ||
| اندیشه فلسفی | ||
| Article 2, Volume 4, Issue 1 - Serial Number 13, 1402, Pages 17-32 PDF (688.95 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.58209/jpt.4.1.17 | ||
| Author | ||
| حبیب کارکُن بیرق* | ||
| گروه معارف، دانشکده الهیات و علوم اسلامی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله ابتدا به توصیف استعارههای فیلسوفان برای «ذهن» و سپس به دستهبندی و بررسی انتقادی آنها، و در نهایت به استنتاج دلالتهای آن در تعلیم و تربیت اقدام نمودم. نتایج حاکی از آن است که نُه استعاره در باب ذهن به کار رفته که بر اساس آنها ذهن را به منفعل و فعال تقسیم کردم. از میان استعارههای مذکور، استعاره زمین مستعد و استعاره عینک، استعارههای فعالنگر هستند که بر اساس آنها - برخلاف استعارههای دیگر - هر دانشآموز نوعی منحصربهفرد و موجودی است متفکر، دارای آزادی انتخاب، فردیت و تشخّص. این دیدگاه نگاهی سیال به انسان دارد و اختیارگراست و به او نگاه ماشینی ندارد. دلالتهای نگرش مذکور در عناصر برنامه درسی در جدولی ارایه شده است. چون هر معلمی دارای یک فلسفه شخصی است، نوع نگرش وی به ذهن دانشآموزان میتواند به روش یاددهی و شیوه برخورد وی با آنان جهت بدهد. | ||
| Keywords | ||
| استعاره; ذهن; تعلیم و تربیت; ذهن منفعل; ذهن فعّال; یادگیری | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 23 PDF Download: 18 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,154 |
| Number of Articles | 24,478 |
| Article View | 10,464,862 |
| PDF Download | 5,935,284 |