تبیین استعاره "ذهن همچون رایانه" و نقد دلالتهای آن در تعلیم و تربیت | ||
| اندیشه فلسفی | ||
| Article 6, Volume 2, Issue 2 - Serial Number 6, 1401, Pages 175-190 PDF (1.2 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.58209/jpt.2.2.175 | ||
| Author | ||
| حبیب کارکُن بیرق* | ||
| گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله ابتدا دلالتهای فلسفی استعاره "ذهن همچون رایانه" از سه منظر وجودشناختی، معرفتشناختی و انسانشناختی استنتاج شد. سپس به استنتاج عناصر برنامه درسی از دلالتهای فلسفی مذکور اقدام و در نهایت به نقد دلالتهای استعاره مذکور در تعلیم و تربیت پرداخته شد. نظر به اینکه ما بر اساس استعارهها فکر میکنیم، بر اساس استعاره مذکور ذهن امری منفعل است و به متربّی نگاه ماشینی دارد؛ از فردیّت، تشخّص و اختیار متربّی نشانی نیست؛ ارزشیابی مبتنی بر این رویکرد نیز بر سنجش سطوح پایین هدفهای آموزشی و سنجش حافظه به جای یادگیری عمقی استوار است. نقدهایی که مطرح شده نشان میدهد که چنین نگرشی به انسان از منظر فلسفی و به ویژه از منظر تربیتی پذیرفتنی نیست. استعاره فوقالذکر تنها بر اساس قرایت ضعیف از کارکردگرایی میتواند در تبیین کارکرد ذهن یا مغز مفید باشد و دلالتی بیش از این ندارد. | ||
| Keywords | ||
| استعاره; ذهن; مغز; رایانه; تعلیم و تربیت; کارکردگرایی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 28 PDF Download: 18 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,154 |
| Number of Articles | 24,478 |
| Article View | 10,466,877 |
| PDF Download | 5,936,400 |