ارزیابی دسترسی به کاربریهای کلیدی بر اساس حالت سفر | ||
| آمایش فضا و ژئوماتیک | ||
| Article 5, Volume 26, Issue 4, 1401, Pages 113-138 PDF (1.86 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.2022/hsmsp.26.4.5 | ||
| Authors | ||
| ابوالقاسم صادقی نیارکی1; علی ربیع پور2; مصطفی قدوسی* 3 | ||
| 1دکتری تخصصی نقشه برداری سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده علوم کامپیوتر و مهندسی، دانشگاه سجونگ، کره جنوبی | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد نقشه برداری سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده نقشه برداری، دانشگاه صنعتی خواجه-نصیرالدین طوسی | ||
| 3دکتری تخصصی نقشه برداری سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده نقشه برداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| Abstract | ||
| به سبب رشد پرشتاب جمعیت، مشکلاتی مانند کمبود و عدم توزیع فضایی مناسب خدمات شهری بهوجود آمده است. ازاینرو در این تحقیق هدف ارزیابی دسترسی در شهر بجنورد با درنظر گرفتن کاربریهای کلیدی و با حالات سفر مختلف است. در این راستا در این تحقیق شش کاربری کلیدی شناسایی شده و دسترسی به سه حالت سفر پیاده، اتوبوس و تاکسی برای هریک از کاربریها با استفاده از روش حوزۀ نفوذ شناور دومرحلهای بهدست آمده است. همچنین براساس میزان استفاده از هرکدام از حالت سفر، وزن نسبی آنها و دسترسی تلفیقیافته برای هر کاربری براساس سه حالت سفر بهدستآمده است. همچنین با استفاده از روش دنپ، وزن هرکدام از کاربریها و نقشۀ دسترسی تلفیقیافته با استفاده از روش ترکیب خطی وزندار، بهدستآمده است. براساس نتایج وزندهی، کاربریهای فضای سبز و آموزشی بیشترین اهمیت را داشتهاند. براساس دسترسی نهایی قسمت مرکزی و جنوب شهر و شهرک واقع در شرق شهر دسترسی مطلوب و سایر مناطق شهر، دسترسی نامطلوب داشتهاند. براساس نتایج این تحقیق میتوان نتیجهگیری کرد عدالت فضایی عمودی در شهر بجنورد رعایت نشده است، زیرا محلاتی که از سطح اجتماعی و اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند، از سطح دسترسی مطلوبی نیز برخوردار نیستند. | ||
| Keywords | ||
| دسترسی; حالت سفر; دنپ; ترکیب خطی وزندار; حوزه نفوذ شناور دومرحلهای | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 182 PDF Download: 71 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,154 |
| Number of Articles | 24,478 |
| Article View | 10,464,848 |
| PDF Download | 5,935,273 |