دوره ۱۴، شماره ۳ - ( ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۴ شماره ۳ صفحات ۲۸-۱ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Qandchi A, Behzadpour M, Kalantari M. The necessity and position of sensory mediator on the mind organization in the conceptualization process. Naqshejahan 2024; 14 (3) :1-28
URL: http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-75303-fa.html
قندچی آرش، بهزادپور محمد، کلانتری میترا. بررسی ضرورت و جایگاه میانجی حسّی در مبادی سامانه ادراک انسان مبتنی بر نظریه علامه طباطبایی. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۱-۲۸

URL: http://bsnt.modares.ac.ir/article-۲-۷۵۳۰۳-fa.html


۱- دانشجوی دکتری معماری، واحد پروفسور حسابی، دانشگاه آزاد اسلامی، تفرش، ایران
۲- استادیارگروه معماری؛ واحد هشتگرد؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ هشتگرد؛ ایران ، mohammad.behzadpour@hiau.ac.ir
۳- استادیار گروه معماری، واحد پروفسور حسابی، دانشگاه آزاد اسلامی، تفرش، ایران
چکیده:   (۱۶۴۹ مشاهده)
اهداف: همواره در حل مساله معماری، مرزهای روشن و گاه ناروشنی میان آنچه که یک طراح معمار می شناسد، و آنچه نمی شناسد، مشاهده می شود. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل ضرورت رابطه حسی بین درون و بیرون ذهن یک طراح خواهد بود.

روش­ ها: پارادایم تحقیق آزادپژوهش بر مبنای بنیان های فلسفی تحلیل رابطه میان ظراح و اثر معماری است. هدف پژوهش، از نظر نوع، بنیادی است و بر أساس آن، با روش تحقیق توصیفی اسنادی در ماهیت رابطه معمار و اثر معماری بحث می نماید. از نظر نوع جزو تحقیقات کیفی است و برای تطبیق مطالعه کیفی با واقعیت جامعه هدف، از ابزار پرسشنامه استفاده می شود. سامانه اعتبار علامه طباطبایی به عنوان چارچوب نظری پژوهش انتخاب شده است.

یافته­ ها: تحلیل دانش موجود در این ادبیات نظری فلسقه معماری و مبانی نظری معماری معاصر نشان می دهد که برای پردازش اطلاعات پدیده های خارجی به سامانه حسی به عنوان میانجی نیاز است. بدون شناخت عمیق از این سامانه حسی، فعالیت و تداوم کارکرد سامانه شناختی انسان به عنوان سوژه تحلیل کننده مقدور نیست. درعمل، بود و نبود دستگاه ذهن، وابسته به این سامانه حسی است، سامانه ای که همواره یکی از زیرسامانه های «نظام ادراک انسان» به شمار می آید.

نتیجه­ گیری: بر اساس مفاهیم اساسی مطرح شده توسط علامه طباطبایی و تحلیل های صورت گرفته در حوزه فرآیند طراحی معماری، می توان اینگونه جمعبندی نمود که دریافت اطلاعات مورد نیاز سامانه ادراک، تنها به طریقه ابزار حسی میسر می شود، و هر گونه ادراک مافوق تجربه، غیرممکن است.
 
متن کامل [PDF 1035 kb]   (۱۹۰۶ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: معماری اسلامی ایرانی پیشرو
دریافت: 1403/12/15 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/8/11

فهرست منابع
۱. ابراهیمی زهره. نقدی بر نظریه شناخت والتر ترنس استیس؛ مروری بر کتاب وجود و نظریه شناخت. نقد و نظر. ۱۳۹۱؛۱۷(۴ (پیاپی ۶۸)). [Article]
۲. احمدی احمد. تأثیر نگارش روشمند در سهولت یادگیری. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی. ۱۳۹۲؛۱۷(۲۸):۱-۱۵. [Article]
۳. امیرکیایی سیدمهدی، مفیدی شمیرانی سیدمجید، مهدوی نژاد محمد جواد، رییس سمیعی محمدمهدی. طراحی به روش واسازی و الگويی برای معماری زيستسازگار. فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست. ۱۳۹۸؛۲۱(۱۲): ۲۷۷-۲۸۹. [Article] [DOI]
۴. باقری طالقانی ابراهیم، پورمند حسن علی. طراحی مسئله محور و راه حل محور در روششناسی طراحی. دستاورد. ؛۲۷(۳۷):۱۸-۲۵. doi: ۱۰,۳۰۴۸۰/dastavard.۲۰۱۷.۵۲۹ [Article]
۵. بیگلربیگی کیمیا، صفوی سیدعلی. ارتقاء کیفیت طراحی مسیر های پیاده در محدوده تاریخی و میراثی شهر تهران با هدف توسعه گردشگری فرهنگی. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۲۹-۴۲. [Article]
۶. جلیلوند محسن، بشیری آذر محمد. اندیشه سیاسی علامه طباطبایی. مطالعات منافع ملی زمستان. ۱۳۹۵؛ ۶: ۴۹-۶۹. [Article]
۷. حسینی مرتضی. امر عدمی نزد علامه طباطبایی و شلایرماخر. حکمت و فلسفه. ۱۳۸۷؛ ۴(۶): ، صفحه ۱۰۵-۱۲۱ [Article]
۸. حیدری احمدعلی، سیدی سیدمحمدجواد. هستی‌شناسی امر ایجابی: بررسی بنیان‌های هستی‌شناسی ایجابی ژیل دلوز نزد فلاسفه‌ پیشاکانتی و پساکانتی. جستارهایی در فلسفه و کلام. ۱۳۹۵؛۴۸(۲): ۲۷-۵۳. doi: ۱۰,۲۲۰۶۷/philosophy.v۴۸i۲.۵۵۴۸۱ [Article]
۹. خادمی سمیه، اصغری کاظم. بررسی مشرب عرفانی علامه طباطبایی. دین پژوهی و کارآمدی. ۱۴۰۰؛۱(۱):۷۱-۸۷. [Article] [DOI]
۱۰. خوشنویسان مریم، طاهری سیدصدرالدین، عباسی بابک. بررسی تطبیقی– انتقادی آرای ابن‌سینا و فخر رازی و ملاصدرا درباره حدوث و قدم طبیعت. حکمت و فلسفه. ۱۴۰۱؛ ۱۸(۷۰): ۲۷-۵۳. doi: ۱۰,۲۲۰۵۴/wph.۲۰۲۲.۶۶۸۰۵.۲۰۵۸ [Article] [DOI]
۱۱. دوست محمدی حامد، مهدوی نژاد محمدجواد ، کامیابی سعید. معاصرسازی ژنوم معماری ایرانی با استفاده از الگوریتم های ترکیبی، مورد مطالعاتی: مسکن معاصر شهر سمنان. معماری و شهرسازی آرمان شهر. ۲۰۲۲؛(۱۴)۳۷: ۱۵-۲۷. [Article] [DOI]
۱۲. دینانی, غلامحسین ابراهیمی. عقل و استدلال در تفکر ابن جوزی. مقالات و بررسی ها (منتشر نمی شود). ۱۳۷۶؛ ۶۱(۶۱)): ۵۷-۶۸. [Article]
۱۳. رحیم پور فروغ السادات، یاوری سوده. موانع شناخت از دیدگاه علامه طباطبایی (ره). پژوهش های علوم انسانی نقش جهان. ۱۳۹۸. [Article]
۱۴. رضایی راد محمدرضا. معاد جسمانی از نظر علامه طباطبایی. اندیشه علامه طباطبائی. ۱۴۰۰. [Article] [DOI]
۱۵. زیاری کرامت اله، یولیه سن ونسان نوریکا. بازخوانی چالش های ناپایداری در برنامه ریزی شهری کلانشهر تهران از دیدگاه واقعی. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۱۰۵-۱۲۴. [Article]
۱۶. ستارزاده فاطمه، اخگر محمدعلی، احمدی سعدی عباس. تعریف ابن‌سینا از مادی و مجرد و پیامدهای آن بر معاد جسمانی او. پژوهش های معرفت شناختی. ۱۴۰۲؛ ۱۲(۲۵): ۱۵۵-۱۷۵. [Article]
۱۷. ستاری سجاد. «جامعه پسااوتوریتۀ شرقی» (یک رهیافت تئوریک جدید در جامعه شناسی سیاسی ایران). دولت پژوهی. ۱۴۰۲؛ ۹(۳۵): ۱-۳۶. [Article]
۱۸. سلیمانی مریم، حجت عیسی، هاشم پور پریسا. کیفیت جمع اضداد در ارتقا بصری معماری خانه‌های سنتی یزد. پژوهش‌های معماری اسلامی. ۱۴۰۰; ۹ (۱) :۴۵-۶۱. [Article]
۱۹. سیفیان محمد کاظم، محمودی محمدرضا. محرمیت در معماری سنتی ایران. هویت شهر. ۱۳۸۶؛ ۱(۱): ۳-۱۴. [Article]
۲۰. سیفیان محمدکاظم. نصوح دینی و نقش انسان در معماری مسجد. هنرهای زیبا. ۱۳۷۹؛ ۸(۰): ۱۰۰-۱۰۸. [Article]
۲۱. شایان فر شهناز، مقدم للکلو زهرا. تبیین وجودی مرگ از دیدگاه ابن‌سینا و ملاصدرا. پژوهش های هستی شناختی. ۱۳۹۴؛ ۴(۸):۳۹-۵۵. [Article]
۲۲. شعیری حمیدرضا. مقاومت، ممارست و مماشات گفتمانی: قلمروهای گفتمان و کارکردهای نشانه–معناشناختی آن. مجله جامعه شناسی ایران. ۱۳۹۴؛ ۱۶(۱): ۱۱۰-۲۸. [Article]
۲۳. شکری یزدان آباد شادی، رفیعیان مجتبی. کارکرد برنامه ریزی تعاملی در دوره معاصر از دیدگاه حرفه مندان رشته شهرسازی. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۸۱-۱۰۴. [Article]
۲۴. شمخی مینا، بستانی قاسم، ناصری کر، امان اله. ارزیابی نقدهای مفسران معاصر شیعی بر روش تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی. مجله مطالعات قرآن و حدیث. ۱۴۰۱؛ ۱۶(۱):۱-۳۲. [Article]
۲۵. صانعی منوچهر. وجود و ماهیت در فلسفه ارسطو. پژوهشنامه علوم انسانی[Internet]. ۱۳۸۰؛-(۳۲):۱-۱۳. Available from: https://sid.ir/paper/۴۳۰۴۷۲/fa [Article]
۲۶. صمیمی نادر، گندمی نصرآبادی رضا. بررسی انتقادات هگل از تجربۀ دینی شلایرماخر. فلسفه دین. ۱۳۹۶؛ ۱۴(۲):۲۸۷-۳۰۹. doi: ۱۰,۲۲۰۵۹/jpht.۲۰۱۷.۲۰۱۱۸۴.۱۰۰۵۳۳۸ [Article]
۲۷. صنمی علی اصغر. پراگماتیسم. حوزه. ۱۳۸۱؛۱۹(شماره ۱۱۰-۱۰۹):۲۸۵-۳۵۱. [Article]
۲۸. طباطبایی سیدسعید شرف الدین، طباطبایی سیدحجت. بازنمایی اهم اصول شناختی در شناخت‌شناسی حکیم سهروردی و علامه طباطبایی. پژوهش های معرفت شناختی. ۱۴۰۱؛ ۱۱(۲۳): ۲۲۳-۲۴۳. [Article]
۲۹. عابدینی حامد، آیوازیان سیمون، دیبا داراب. تبیین مدل نظری جایگاه معماری در ارتقاء کیفیت‌های کالبدی فضاهای عمومی به‌مثابه میراث شهری معاصر. نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۴۳-۶۲. [Article]
۳۰. عبداللهی موسالو الناز، افشار حمیدرضا. پدیدارشناسی مکان و فضا در صحنه تئاتر با توجه به نظریات نوربرگ شولتز (مطالعه موردی کارگردانی نمایش اینشتین در ساحل رابرت ویلسون). کیمیای هنر. ۱۳۹۹؛۹(۳۷):۵۳-۶۹. [Article]
۳۱. عسگری بابادی مرجان، براتی فرج اله، شاطری گودرز، خوشخو صادق. بررسی تطبیقی معنای زندگی از دیدگاه علامه طباطبایی و فردریش نیچه. فلسفه تحلیلی. ۱۴۰۱؛ ۱۹(۴۱): ۱۵۹-۱۸۴.Available at: https://pi.srbiau.ac.ir/article_۲۰۶۰۶.html?lang=fa [Article] [DOI]
۳۲. علی پور رضا، حاتم غلامعلی، بنی اردلان اسماعیل، داداشی ایرج. افتراق معنای هنر در نگرش سنّتی و مدرن از دیدگاه کوماراسوامی. مطالعات هنر اسلامی, ۱۳۹۷؛ ۱۴(۳۰): ۶۳-۷۵. doi: ۱۰,۲۲۰۳۴/ias.۲۰۱۸.۹۱۷۵۱ [Article]
۳۳. غفاری میترا، مازیار امیر، طهوری نیر. بررسی انتقادی دیدگاه آرتور پوپ دربارۀ هنر ایرانی بر اساس آراء میر شاپیرو و آناندا کوماراسوامی. نامه هنرهای تجسمی و کاربردی, ۱۴۰۲. doi: ۱۰,۳۰۴۸۰/vaa.۲۰۲۳.۴۵۶۵.۱۷۹۷ [Article]
۳۴. کاکایی قاسم، جباره ناصرو محبوبه. بررسی تطبیقی مرگ اندیشی از دیدگاه آگوستین قدیس و ملاصدرا. تأملات فلسفی. ۱۳۹۸; ۹(۲۲): ۱۱-۴۱. [Article] [DOI]
۳۵. کرد فیروزجائی یارعلی، حسن زاده محمدجواد. نظریه معنا از دیدگاه علامه طباطبایی. فصلنامه علمی پژوهشی قبسات. ۱۴۰۲؛ ۲۸(۱۰۹): ۲۷-۴۸. [Article]
۳۶. کمالی زاده طاهره، سالاری طرزقی زهرا، شهیدی فاطمه. مقایسه و بررسی تمایز وجود از ماهیت در فلسفه فارابی و ملاصدرا. دوفصلنامه معارف حکمی جامعه. ۱۳۹۸؛۱(۱): ۳۷-۵۸. [Article]
۳۷. کوچنانی قاسمعلی. آراء فلسفی علامه طباطبایی. مقالات و بررسی ها. ۱۳۷۶؛ ۶۲(۰) [در دست انتشار]. [Article]
۳۸. کوششگران سیدعلی اکبر، گلوردی مجتبی. مرتبه‌شناسی معماری دوره سنت؛ در آمدی بر مرتبه‌شناسی معماری روستایی ( بر مبنای تبیین و نقد آراء کریستین نوربرگ شولتز ). مسکن و محیط روستا. ۱۳۹۲؛۳۲(۱۴۳):۱۰۱-۱۲۰. [Article]
۳۹. گرجی مصطفی. بررسی و تحلیل رمان «رهش» با توجه به دیدگاه آلن دوباتن (اضطراب موقعیت). ادبیات پارسی معاصر. ۱۳۹۹؛۱۰(۲):۳۲۹-۳۵۳. [Article] [DOI]
۴۰. گندمی رضا. بررسی رویکرد کاپلستون به فلسفه تطبیقی. مجله علمی فلسفه دین. ۱۴۰۲؛۲۰(۱):۶۷-۷۸. doi: ۱۰,۲۲۰۵۹/jpht.۲۰۲۱.۳۳۳۵۹۰.۱۰۰۵۸۶۳ [Article]
۴۱. لطیفی محمد، مهدوی نژاد محمدجواد، دیبا داراب. منطق اجتماعی فضا در مسکن بومی قاجار اصفهان. مطالعات جامعه شناختی شهری. ۱۰(۳۷): ۱۶۱-۱۸۶. [Article]
۴۲. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد. چارچوب عملیاتی برای رایانش یکپارچه در طراحی معماری انرژی- فرم کارا؛ نمونه مطالعاتی: مسکن اصفهان. گفتمان طراحی شهری - مروری بر ادبیات و نظریه های معاصر. ۱۴۰۲؛ ۴ (۲) :۱۲۰-۱۳۵. [Article]
۴۳. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد. رهیافتی بر روزآمدی کهن الگوهای باارزش معماری ایرانی- اسلامی (نمونه موردی: خانه همت‌یار). بنیان های حکمی-فلسفی هنر ایرانی. ۱۴۰۱؛ ۱(۱):۵۹-۴۵. [Article] [DOI]
۴۴. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد. ریاضیات فضا و تجلی وحدت در مسکن بومی اصفهان (دورۀ قاجار). مطالعات میان‌رشته‌ای معماری ایران. ۱۴۰۱؛۱(۱): ۱-۱۶. [Article] [DOI]
۴۵. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد. معاصرسازی الگوی مسکن بومی اصفهان بر پایۀ تحلیل روابط غیرشکلی پلان، نمونۀ موردی: خانۀ جنگجویان. مطالعات معماری ایران. ۱۴۰۱؛ ۱۱(۲۱): ۱۸۵-۲۰۳. [Article] [DOI]
۴۶. لطیفی محمد، مهدوی‌نژاد محمدجواد، یاناکونه جولیانا، پیمنتا دو واله کلارا. الگوی معماری اسلامی آینده با خوانش مبانی طراحی در مسکن بومی قاجار. مطالعات هنر اسلامی. ۱۴۰۰؛ ۱۸(۴۲): صفحه ۳۲۷-۴۲. [Article]
۴۷. محبی فاطمه معصومه، انصاری حمیدرضا، پورعزت علی اصغر. آینده‌های بدیل هویت نزد معماران و شهرسازان ایران مبتنی بر روش تحلیل لایه ای علّی(CLA). نقش جهان - مطالعات نظری و فناوری های نوین معماری و شهرسازی. ۱۴۰۳; ۱۴ (۳) :۶۳-۸۰. [Article]
۴۸. معتمدمنش مهدی، روکرت کلاوس. ایدئولوژی، فناوری، و معماری؛ از شکلِ سازه تا فرمِ معماری در گذر از روم باستان به ایتالیای عصر رنسانس و باروک. صفه. ۱۳۹۵؛۲۶(۲):۶۱-۸۴. [Article]
۴۹. میرزایی علیرضا، جلالوند مهدی. خاستگاه اجتماع انسانی از منظر علامه طباطبایی. فصلنامه علمی نظریه‌های اجتماعی متفکران مسلمان. ۱۴۰۲؛۱۳(۱):۲۳-۳۶. https://doi.org/۱۰,۲۲۰۵۹/jstmt.۲۰۲۳.۳۵۸۹۵۶.۱۶۰۹ [Article] [DOI]
۵۰. نصیری محلاتی احمد، حسینی شاهرودی سیدمرتضی. نگرشی تطبیقی بر مفاهیم انسان کامل و کیمیا در حوزۀ عرفان با تکیه بر دیدگاه‌های عرفانی حکمت متعالیه و جابر بن‌ حیان. دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی, ۱۳۹۵؛۴(۲): ۱۵۵-۱۶۸. [Article]
۵۱. نیک روش ریحانه، قاسمی سیچانی مریم. بازشناسی جایگاه روح مکان در طراحی فضای کودکان؛ بر مبنای آراء پدیدارشناختی نوربرگ شولتز. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی. ۱۳۹۳؛۷(۱): ۱۴۵-۱۷۲. doi: ۱۰,۷۵۰۸/isih.۲۰۱۵.۲۵.۰۰۶ [Article]
۵۲. هزارخوانی مریم، هزارخوانی سمانه. برهان محبت از منظر علامه طباطبایی. اندیشه علامه طباطبائی؛ ۱۳۹۹. ۱۰,۲۲۰۵۴/TAT.۲۰۲۰.۵۰۵۶۱.۹۹ [Article] [DOI]
۵۳. همتائی حسن، احمدی افرمجانی علی اکبر. ملاصدرا و معناشناسی. دوفصلنامه علمی پژوهشی حکمت اسرا. ۱۳۹۳؛ ۶(۲): ۱۱۹-۱۴۲. [Article]
۵۴. یادگاری سرور وحید، خدابنده لو شیما. بررسی ارزش زیباشناختی علامه طباطبایی(ره). کیمیای هنر. ۱۳۹۸؛۸(۳۰):۸۷-۹۶. [Article]
۵۵. یحیی‌پور زهرا، پورمحمدی نعیمه، حسینی مالک. نقد گفتمانی پاسخ‌های فلسفه‌ی اسلامی معاصر (علامه طباطبایی و شهید مطهری) به مسئله‌ی شر. حکمت معاصر. ۱۴۰۱؛۱۳(۲):۳۰۳-۳۴۰. doi: ۱۰,۳۰۴۶۵/cw.۲۰۲۳.۴۲۴۳۶.۱۹۲۸ [Article] [DOI]
۵۶. یزدانی مقدم احمدرضا. علامه طباطبایی و پرسش سکولاریزاسیون. اسلام و مطالعات اجتماعی. ۱۳۹۵؛۴(۳): ۱۱۳-۱۳۶. ۱۰,۲۲۰۸۱/jiss.۲۰۱۶.۶۳۹۴۴ [Article] [DOI]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.