بررسی هیجان در آموزش مبتنی بر حواس: تکلیف شناختی درک جمله | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Article 3, Volume 12, Issue 4 - Serial Number 64, 1400, Pages 73-104 PDF (530.42 K) | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| DOI: 10.29252/LRR.12.4.3 | ||
| Authors | ||
| سحر طباطبایی فارانی1; رضا پیشقدم* 2 | ||
| 1دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 2استاد گروه زبان و ادبیات انگلیسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| Abstract | ||
| اهمیت نقش حواس پنجگانه و هیجانهای برانگیخته از حواس در زمینۀ یادگیری زبان بر همگان آشکار است. بر این اساس، مفهوم جدید هیجامد ــ که هیجان را بهمنزلۀ یکی از مؤلفههای اصلیاش در اختیار دارد ــ به حوزۀ یادگیری زبان خارجی معرفی شده است. جستار حاضر میکوشد تأثیر سطوح مختلف هیجامد را بر موفقیت زبانآموزان بررسی کند. بدین منظور، نُه واژهای که برای شرکتکنندگان این پژوهش در سطح هیچآگاهی بودند از طریق انواع هیجامد آموزش داده شدند. سپس، شرکتکنندگان یک تکلیف خواندن و درکمطلب شناختی در چارچوب جمله انجام دادند و بر اساس آموزش دریافتشده صحت جملات را تعیین کردند. تحلیل نتایج رفتاری این تکلیف آشکار ساخت که بهکارگیری سطوح مختلف هیجامد برای آموزش واژگان میتواند تفاوت آماری معناداری هم در زمینۀ دقت در پاسخدهی و هم مدت زمان پاسخدهی ایجاد کند. یافتههای این پژوهش میتواند اهمیت استفاده از حواس و هیجانهای برانگیخته از حواس را در امر آموزش و سنجش مفاهیم جدید زبانی آشکار سازد. | ||
| Keywords | ||
| آموزش زبان برمبنای هیجامد; دقت در پاسخدهی; مدت پاسخدهی; هیجامد; هیجان | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 196 PDF Download: 81 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,154 |
| Number of Articles | 24,478 |
| Article View | 10,459,558 |
| PDF Download | 5,933,668 |