دوره ۲۵، شماره ۲ - ( ۱۴۰۴ )                   جلد ۲۵ شماره ۲ صفحات ۴۰۷-۳۶۹ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saleki Z, Ranjpour R, Nobahar E. Inflation Perceptions and the Affecting Factors in Tabriz. QJER 2025; 25 (2) : 12
URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-18-74855-fa.html
سالکی ژیلا، رنج پور رضا، نوبهار الهام. ادراک تورم و عوامل مؤثر بر آن (مطالعۀ موردی: نمونۀ شهر تبریز). پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پايدار). ۱۴۰۴; ۲۵ (۲) :۳۶۹-۴۰۷

URL: http://ecor.modares.ac.ir/article-۱۸-۷۴۸۵۵-fa.html


۱- کارشناسی‌ارشد اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریر، ایران
۲- دانشیار، گروه توسعه و برنامه‌ریزی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران ، reza.ranjpour@gmail.com
۳- استادیار، گروه توسعه و برنامه‌ریزی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (۷۴۶ مشاهده)
در این مطالعه، ادراک تورم در دو جنبه کیفی و کمی و ارتباط آن با عواملی که احتمالاً بر آن تأثیر می‌گذارد،  بررسی می‌شود. این بررسی در چهارچوب یکپارچهای از طریق بررسی نمونه‌ای شامل 384 نفر، از مصرف‌کنندگان شهر تبریز در آبان ماه 1402، انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که میانگین تورم گزارش شده توسط مصرف‌کنندگان (نرخ ادراک تورم)، 54/70 درصد است. همچنین نرخ ادراک تورم مهرماه و آذرماه به ترتیب، 8/59 و 83/57 برآورد شد. بنابراین، دیدگاه غیرمتخصصان نسبت به تورم، بسیار بیشتر از تورم اندازه‌گیری شده توسط آمار رسمی است. همچنین در نرخ ادراک تورم انتظاری، روندی کاهشی دیده می‌شد که پس از گذشت یک ماه و اعلام آمار رسمی نرخ تورم، روند مشابه و هم‌جهتی در نرخ تورم رسمی، مشاهده شد. نرخ ادراک تورم برای زنان، شاغلان پاره‌وقت، کارگران تولیدی، افراد با سواد بیکار و متأهلین، بیشتر است. همچنین دانش بسیار کم از مفهوم تورم و آمارهای مربوطه، یادآوری‌ نادرست از قیمت‌های گذشته، اثر نامتناسب خریدهای مکرر، تشخیص نامتقارن افزایش و کاهش قیمت‌ها و سطح درآمد خانوارها، نقش مهمی در توضیح بالاترین تصورات از نرخ تورم را دارند. علاوه‎برآن در بسیاری از موارد، رفتارهای فردی در نحوه‌ خرید و مصرف کالاها، سبب افزایش ادراک تورم شده است. نقش رسانه‌ها و فضای مجازی در ادراک تورم بسیار پررنگ، و بالاترین نرخ ادراک تورم، مربوط به اثر گزارش‌های رسانه‌های خارجی بوده، همچنین تغییرات بازار طلا و ارز، بیشترین اثر را بر دید مصرف‌کنندگان در برآورد نرخ تورم داشته است. بنابراین، نتایج نشان می‌دهد که ترکیب پیچیده‌ای از عوامل مختلف، می‌تواند بر ذهنیت مصرف‌کنندگان نسبت به تورم تأثیر بگذارد، که این فراتر از آمار رسمی تورم است
شماره‌ی مقاله: ۱۲
متن کامل [PDF 1693 kb]   (۱۴۷ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: اقتصاد توسعه و رشد
دریافت: 1403/2/9 | پذیرش: 1403/3/20 | انتشار: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.