تاثیر بکارگیری نمودار زبانی kwl.در کلاس برخط بر یادگیری معنادار قواعد زبان عربی دانشجویان کارشناسی | ||
| جستارهای زبانی | ||
| Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 13 July 2025 | ||
| Document Type: مقالات علمی پژوهشی | ||
| Authors | ||
| سکینه زارع نژاد* ; کبری روشنفکر; عیسی متقی زاده; محمود رضا گشمردی | ||
| دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| اقبال روزافزون مراکز آموزشی به آموزش مجازی و کلاسهای برخط ضرورت توجه به کیفیت این نوع آموزش را به منظور یادگیری عمیق و معنادار با استفاده از روشها و راهبردهای نوین آموزشی هرچه بیشتر نمایان میکند. این پژوهش در نظر دارد تاثیر راهبرد k.w.l که یکی از راهبردهای فراشناختی آموزشی است و بر اساس نظریه سازاگرایی به منظور یادگیری معنادار توسط اوگل مطرح گردید را در کلاس برخط آموزش قواعد زبان عربی بررسی نماید تا میزان اثربخشی آن را در یادگیری بر خط معنادار قواعد عربی بسنجد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون و دو گروه کنترل و آزمایش انتخاب شد که به صورت مجازی آموزش دیدند. جامعه آماری شامل 34 نفر از دانشجویان نیمسال اول کارشناسی دانشگاه دولتی خوارزمی (1400ش) بود. تجزیه و تحلیل دادهها باSPSS انجام شد. آزمونها به صورت شفاهی و تصویری وتک تک با پلتفرم گوگل میت و بیگ بلوباتن انجام شد. جهت تعیین وجود یا عدم وجود تأثیر بین متغیرها و برآورد و تعمیم نتایج بهدستآمده از حجم نمونه به جامعه آماری از آزمون تحلیل کوواریانس ترکیبی با اندازههای مکرر(GLMRM) برای بررسی و ارزیابی دادههای پژوهش استفاده شد. با توجه به نتایج، میانگین نمرات پیشآزمون متغیر قواعد عربی در گروههای کنترل و آزمایش به ترتیب برابر با 2.40 و 2.04 میباشد که این میانگینها در پسآزمون این گروهها به ترتیب برابر با 2.55 و 3.01 گزارش شدهاند و دارای تفاوت قابل توجهی در پیشآزمون و پسآزمون بوده و شاهد افزایش چشمگیر میانگین متغیر قواعد عربی در پسآزمون گروه آزمایش میباشیم. | ||
| Keywords | ||
| قواعد زبان عربی; نمودار k.w.l; یادگیری معنادار; کلاس برخط | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 208 PDF Download: 7 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,154 |
| Number of Articles | 24,478 |
| Article View | 10,466,182 |
| PDF Download | 5,936,048 |