دوره ۱۵، شماره ۴ - ( ۱۴۰۳ )                   جلد ۱۵ شماره ۴ صفحات ۵۰۷-۴۷۳ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Homayouni A, ABDOLMANAFI ROKNI S J. The Mediating Role of Language Motivational Self System in the Relationship between Epistemological Beliefs and Second Language Writing Anxiety in Student. LRR 2024; 15 (4) :473-507
URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-14-65806-fa.html
همایونی علیرضا، عبدالمنافی رکنی سیدجلال. نقش واسطه‌ای سیستم خودهای انگیزشی زبان در رابطۀ بین باورهای معرفت‌شناختی و اضطراب نوشتن زبان دوم در دانش‌آموزان متوسطۀ دوم. جستارهای زبانی. ۱۴۰۳; ۱۵ (۴) :۴۷۳-۵۰۷

URL: http://lrr.modares.ac.ir/article-۱۴-۶۵۸۰۶-fa.html


۱- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد بندر گز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر گز، ایران.
۲- استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران. ، j.abdolmanafi@gu.ac.ir
چکیده:   (۹۲۲ مشاهده)
اضطراب زبان یکی از موضوعات مهمی است که یادگیرندگان هنگام یادگیری یک زبان خارجی ممکن است سطوح مختلفی از آن را تجربه کنند. در بین مهارت‌های مختلف زبان، مهارت نوشتن با توجه به اهمیت آن می‌تواند اضطراب بیشتری ایجاد کنند و بر عملکرد زبان‌آموزان تأثیر زیادی داشته باشد. بنابراین این پژوهش نقش واسطه‌ای سیستم خودهای انگیزشی زبان در رابطۀ بین باورهای معرفت‌شناختی و اضطراب نوشتن زبان دوم را در دانش‌آموزان متوسطۀ دوم مورد بررسی قرار داد. روش تحقیق از نوع هم‌بستگی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری این پژوهش را تمام دانش‌آموزان دورۀ متوسطۀ دوم تشکیل دادند که تعداد 203 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و به پرسش‌نامه‌های سیستم خودهای انگیزشی زبان پاپی (2010)، اضطراب نوشتن زبان دوم چنگ (2004) و فرم کوتاه  باورهای معرفت‌شناختی شومر (1999) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که باورهای معرفت‌شناختی بر اضطراب نوشتن زبان دوم و سیستم خودهای انگیزشی زبان بر اضطراب نوشتن زبان دوم اثر مستقیم دارند. همچنین، باورهای معرفت‌شناختی از راه سیستم خودهای انگیزشی زبان بر اضطراب نوشتن زبان دوم اثر غیرمستقیم دارند. مدل پژوهش نیز تأیید شد و نتیجه نشان داد مدل‌های اندازه‌گیری متغیرها از برازش خوبی دارند و 45 درصد واریانس اضطراب نوشتن زبان توسط متغیرهای پزوهش تبیین می‌شوند. براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که بین متغیرهای باورهای معرفت‌شناختی، سیستم خودهای انگیزشی زبان و اضطراب نوشتن زبان دوم به صورت مستقیم و غیرمستقیم رابطۀ علّی وجود دارد و نقش واسطه‌ای سیستم خودهای انگیزشی زبان در رابطۀ بین باورهای معرفت‌شناختی و اضطراب نوشتن زبان دوم تأیید شد.
 
متن کامل [PDF 921 kb]   (۲۱۹۰ دریافت)    
نوع مقاله: مقالات علمی پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
انتشار: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.