صادقلو طاهره، رضوانی محمدرضا، رکن الدین افتخاری عبدالرضا، فرجی سبکبار حسنعلی. جایگاه مراکز جمع آوری شیر در شبکه های فضایی بازاریابی محصول شیر در نواحی روستایی (مطالعه موردی: روستاهای شهرستان خدابنده - استان زنجان. آمایش فضا و ژئوماتیک. ۱۳۹۳; ۱۸ (۲) :۸۱-۱۰۴
URL: http://hsmsp.modares.ac.ir/article-۲۱-۱۱۲۳-fa.html
۱- استادیار دانشگاه فردوسی مشهد
۲- استاد و عضو قطب برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران
۳- دکتر : دانشیار دانشگاه تربیت مدرس و عضو قطب برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران
۴- دانشیار و عضو قطب برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران
چکیده: (۹۶۹۰ مشاهده)
چکیده مطالعه شبکه¬ها و زنجیره¬های بازاریابی محصولات کشاورزی از دهه 1990 به این سو، به عنوان یکی از حوزه¬های علمی به سرعت در حال رشد است. اقتصاددانان، جامعه¬شناسان و متخصصان شاخه¬های مدیریتی در تشریح و مطالعه چرخه¬های بازاریابی محصولات کشاورزی مشارکت داشته اند.. از دیدگاه علوم اجتماعی، جستجوی در انسان و رفتارهای سازمانی، اقدامات وی و بکارگیری چشم¬اندازی تکنیکی، مطالعه مداوم فرایندهای پیونددهنده و روابط آن، باعث ظهور شاخه مطالعات شبکه¬ای و زنجیره¬ای شده است. مط تجارب و مطالعات کشورهای مختلف بیانگر وجود شبکه¬های مختلفی برای بازاریابی محصولات کشاورزی و به ویژه شیر تولیدی در نواحی روستایی است. هدف از این مقاله تعیین مطلوب¬ترین عنصر در جریان بازاریابی و بازاررسانی محصول شیر در میان عناصر موجود در شبکه های رایج بازاریابی در شهرستان خدابنده می باشد. برای دستیابی به این هدف از روش شناسی توصیفی و تحلیلی با بکارگیری داده های پرسشنامه، مطالعات میدانی و مشاهداتی و تکنینک¬های تصمیم گیری چند معیاره (تکنیک Dematel) استفاده شده است. نتایج بیانگر غلبه مراکز جمع آوری شیر به عنوان عنصرگره¬گاهی سایر عناصر تولید تا مصرف در شبکه فضایی بازاریابی شیر می باشد. واژگان: شبکه بازاریابی، مراکز جمع آوری شیر، نواحی روستایی، شهرستان خدابنده.