تحلیلی بر دانش پژوهی فرایند خط مشی عمومی در ایران | ||
| پژوهش های مدیریت منابع سازمانی | ||
| Article 6, Volume 6, Issue 1, 1395, Pages 133-161 PDF (193.16 K) | ||
| Authors | ||
| بهنام شهائی* 1; حسن دانائی فرد2 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
| 2استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
| Abstract | ||
| از یک سو، دانشپژوهی فرایند خطمشی عمومی در چهار دهۀ گذشته با غنای نظری قابلتوجّهی در سطح جهان مواجه شده است و رویکرد چرخۀ مراحل (تعریف مسئله، ارائه پیشنهادیه، تصویب، پیادهسازی، و ارزیابی)، جای خود را به نگاههای نظری جدیدی همچون نظریه تعادل نقطهای، چهارچوب ائتلاف مدافع، چهارچوب جریانات چندگانه، مدل اشاعه خطمشی، نظریه بازخورد خطمشی، و غیره داده است. از سوی دیگر، سه نوع جریانِ پژوهشی نوظهور در مطالعات فرایند خطمشیگذاری دیده میشود: بهکارگیری نگاههای نظری در عرصهها و خطمشیهای مختلف و مقایسه قدرت تبیینکنندگی آنها، مقایسه نگاههای نظری با یکدیگر، و تلفیق و ادغام برای دستیابی به نگاه نظری جامعتر. با این حال، بررسیها نشان داد که دانشپژوهان فرایند خطمشیگذاری در ایران همچنان در راستای رویکرد منسوخ چرخه مراحل قدم برمیدارند و چندان توجّهی به آزمون، نقد یا پیشبرد نگاههای نظریِ جدید نمیشود. از اینرو، توصیههایی برای بهبود و ارتقای مطالعات فرایند خطمشی در ایران ارائه شده است. | ||
| Keywords | ||
| خطمشی عمومی; فرایند خطمشی; چهارچوبها; دانشپژوهی; ایران | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 387 PDF Download: 143 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,154 |
| Number of Articles | 24,478 |
| Article View | 10,476,251 |
| PDF Download | 5,938,349 |