AU - Soltani, Behrouz AU - fazeli, firooz TI - The Persuasive Model of Metaphor in the Socio-Political Discourse: Alteration, Suggestion and Consolidation of Socio-Political Perspectives PT - JOURNAL ARTICLE TA - mdrsjrns JN - mdrsjrns VO - 8 VI - 31 IP - 31 4099 - http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1206-fa.html 4100 - http://lcq.modares.ac.ir/article-29-1206-fa.pdf SO - mdrsjrns 31 AB  - با گذشت چند دهه از پژوهش‌های معاصر استعاره، استعارۀ مفهومی در میان سایر نظریه‌ها، جایگاه ویژه‌ای یافته است و پیوسته در پیوند با رشته‌های دیگر نگاه‌های تازه‌ای را وارد جریان پژوهش استعاره می‌کند. نظریۀ استعارۀ شناختی معتقد است که استعاره‌ها همه‌جا حضور دارند و ادراک افراد متأثر از ساختارهای استعاری است. از این‌رو ما با پرسش‌هایی از این‌دست مواجه‌ایم که ارتباط مخاطب با استعاره چگونه است؟ آیا استعاره در اقناع افراد برای پذیرش یا ردّ نگرشی دیکته‌شده می‌تواند مؤثر باشد؟ حضور کدام متغیّرها در توان اقناعی استعاره مؤثر است؟ این متغیّرها چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ برای نیل به پاسخ این پرسش‌ها، این نوشتار با پشتیبانی نظری پژوهش‌های پیشین، به عنوان نخستین گام، مدل اقناعی استعاره را بر اساس مدل اقناع هاولند ارایه می‌کند و ویژگی‌های متغیّرهای آن را از لحاظ نظری بررسی می‌کند و با الهام از چهار متغیّر مک‌گوایر، وود و ایگلی، با توجه به ویژگی‌های ارتباط استعاری، برای ارتباط اقناعی استعاره، پنج متغیّر معرفی می‌کند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - mdrsjrns PG - 91 PT - YR - 2015