TY - JOUR T1 - Developing a Pattern for Analyzing Social Network Users Behavior Based on Data Mining Algorithms: an Iranian Social Network TT - ارائه الگویی برای تحلیل رفتار کاربران شبکه‌های اجتماعی با استفاده از روش‌های داده‌کاوی: یک شبکه اجتماعی در ایران JF - mdrsjrns JO - mdrsjrns VL - 6 IS - 4 UR - http://ormr.modares.ac.ir/article-28-11718-fa.html Y1 - 2017 SP - 83 EP - 106 KW - Social Network KW - Data Mining KW - Clustering KW - Davies Bouldin KW - Users Behavior N2 - در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی به ‌عنوان نوع جدیدی از وب‌سایت‌ها متولد شده‌اند و کاربردها، کاربران و طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. شبکه‌های اجتماعی یکی از انوع رسانه‌های اجتماعی محبوب محسوب می‌شوند و محلی برای شکل‌گیری جماعت‌های مجازی و شبکه‌سازی کاربران اینترنتی هستند کاربران اینترنتی را بر‌حسب نوع مواجه خود با شبکه‌های اجتماعی می‌توان به شکل‌های مختلف دسته‌بندی کرد. باتوجه به گسترش انواع شبکه‌های اجتماعی، نیاز به الگویی است تا براساس آن تصمیم‌گیری استراتژیک و یا اتخاذ خط مشی‌های جدید برای خدمت‌رسانی بهتر به کاربران صورت گیرد. هدف این پژوهش، ارائه سازوکاری جهت پیش‌بینی الگوهای رفتاری افراد در شبکه‌های اجتماعی و به‌کارگیری تکنیک‌های داده‌کاوی با استفاده از روش فرایندی اجرای پروژه‏های داده‌کاوی برای رده‌بندی و تحلیل رفتار کاربران شبکه اجتماعی به منظور شناخت بهتر آنها و در نتیجه بهبود خدمات ارائه شده و تدوین استراتژی‌های مناسب می‌باشد. جامعه آماری پژوهش کاربرانی می‌باشد که از شبکه‌ اجتماعی مورد نظر استفاده می‌کنند که شامل تعداد 31033 کاربر فعال است. درک صحیح از الگوهای رفتاری کاربران شبکه‌های اجتماعی، منجر به انطباق هرچه بهتر خدمات ارائه شده به‌وسیله شبکه با نیازهای کاربر و به تبع آن، توسعه تعداد کاربران شبکه و افزایش ارزش افزوده آن برای کاربران و درآمدزایی برای متولیان شبکه می‌گردد. M3 ER -