@ARTICLE{Salimi, author = {Salimi, Esmaeel and Safarzadeh, Mohammad Meisam and }, title = {From Globalization to Glocalization: An Investigation of EFL Teachers’ Perceptions of Glocalized Language Education}, volume = {9}, number = {4}, abstract ={مطالعۀ حاضر اولین تلاش برای ارائۀ یک مدل فرضی و یک پرسش­نامه در زمینۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی است که به تولید ابزار لازم و جمع­آوری نظام­یافتۀ داده‌های حاصل از بررسی درک معلمان از آموزش زبان جهانی بومی در ایران منجر می‌شود؛ به همین دلیل در ابتدا یک مدل فرضی برانگاشته شد و محققان پس از طی گام‌های علمی در­صدد ایجاد یک پرسش­نامۀ پایا و اعتبارسنجی­شده در زمینۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی برآمدند تا مدل را مورد آزمایش قرار دهند. اعتبار ظاهری، محتوایی و اعتبار سازه­ای پرسش­نامه مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل عاملی اکتشافی معیارهای عاملیت­پذیری رعایت شد. سپس محققان با استخدام روش تجزیه و تحلیل مؤلفه‌های اصلی، پنج عامل را شناسایی کردند. از ضریب کرونباخ آلفا برای اندازه­گیری پایایی درونی پرسش­نامه استفاده شد. نتایج حاصل از این اندازه­گیری نشان داد که پایایی درونی کل پرسش­نامه 0.96 و برای پنج مؤلفه شناسایی شده است که به­عنوان زیر ـ مقیاس‌های پرسش­نامۀ آموزش زبان جهانی ـ بومی به­شمار می‌روند، به­ترتیب برابر با 0.89، 0.92، 0.88.089 و0.87 است. بعد از انجام آنالیز عاملی اکتشافی، برای بررسی انطباق داده‌های پرسش­نامه با مدل فرضی که در ابتدای مطالعه معرفی شد، تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. سپس نسخۀ نهایی پرسش­نامه بین 270 نفر از معلمان زبان توزیع شد تا داده‌های لازم برای بررسی انطباق مدل با داده‌های به­دست آمده مورد بررسی قرار گیرد. نتایج حاصل از مطالعه نشان داد اگرچه این پرسش­نامه اولین پرسش­نامه در نوع خود است؛ ولی بر ­اساس یافته‌های حاصل از تحلیل‌های آماری، از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است. این مدل می‌تواند کاربردهای زیادی برای معلمان زبان انگلیسی ایران و محققان آینده داشته باشد. }, URL = {http://lrr.modares.ac.ir/article-14-16493-fa.html}, eprint = {http://lrr.modares.ac.ir/article-14-16493-fa.pdf}, journal = {Language Related Research}, doi = {}, year = {2018} }