AU - mohammadi, D. AU - szarenejad, S. TI - Educational Objectives Levels in the Exercises of Educational Sets of Sadaya Al- Hayat and Al- Arabiya Bayna-Yadaik (Analyzing the Contents Based on the Anderson and Krasol Classification: Cognitive Approach) PT - JOURNAL ARTICLE TA - mdrsjrns JN - mdrsjrns VO - 8 VI - 5 IP - 5 4099 - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-12381-fa.html 4100 - http://lrr.modares.ac.ir/article-14-12381-fa.pdf SO - mdrsjrns 5 AB  - توجه به انواع مختلف سطوح یادگیری و بویژه سطوح یادگیری پیشرفته مثل تحلیل، تفکر، نقد و خلاقیت از مبانی مهمی است که امروزه در برنامه­ریزی و طراحی محتوای آموزشی زبان خارجی بر آن تاکید می­شود. این جستار نیز کوششی است تا میزان توجه به سطوح مختلف یادگیری و تناسب آنها را با مراحل مختلف زبان آموزی در دو مجموعه آموزشی صدی الحیاة والعربیة بین یدیک به عنوان دو مجموعه مشهور و پرکاربرد آموزش زبان عربی در ایران و کشورهای عربی، بررسی کند. برای این منظور طبقه­بندی بازنگری شده بلوم توسط اندرسون وکراثول در حیطه شناختی انتخاب شد و بر اساس آن تمارین این مجموعه­ها مورد بررسی قرار گرفت تا میزان توجه آنها به گنجاندن تمارین متناسب با سطوح مختلف یادگیری و بویژه سطوح بالای شناختی که مهارت­های ذهنی و تفکر را در بر می­گیرد، بررسی شود. روش پژوهش تحلیل محتوا و جامعه آماری پژوهش شامل تمارین 21 جلد کتاب زبان آموز و دفتر تمرینات مجموعه آموزشی صدی الحیاة و سه جلد مجموعه آموزشی العربیة بین یدیک است. از مجموع 1910 تمرین کتاب العربیة بین یدیک 320 نمونه و از مجموع 2806 تمرین صدی الحیاة، 339 نمونه بر اساس فرمول نمونه­گیری کوکران انتخاب شد. نتایج پژهش نشان می­دهد که در هر دو مجموعه، توجه به سمت اهداف سطوح پایین یعنی یادآوری، فهمیدن و به کاربستن بوده است و لذا در این دو مجموعه چندان به تقویت مهارت­های تحلیل، تفکر، ارزیابی و خلاقیت توجه نشده است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - mdrsjrns PG - 1 PT - YR - 2017