%0 Journal Article %A Ommi, F. %A Golchin, H. %T Experimental Study of the Effect of Probe Calibration on the Mass Flow and Velocity Measurement of Hot Air at High-Subsonic Mach Numbers %J Modares Mechanical Engineering %V 19 %N 7 %U http://mme.modares.ac.ir/article-15-23908-fa.html %R %D 2019 %K Sensor, Probe, Pitot Tube, Annular Nozzle, Gas Generator, %X در این پژوهش امکان‌پذیربودن اندازه‌گیری پارامترهای فشار کل، دبی و سرعت یک جریان پرانرژی از هوا در محدوده ۰/۷- ۰/۶ماخ با استفاده از ۶ نوع سنجشگر تجاری فشار مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور از یک نازل با سطح مقطع ثابت و شکل کاملاً حلقوی که روی یک موتور میکروتوربوجت نصب شده، استفاده شده است. مجموعه موتور و نازل با استفاده از یک سکوی آزمایش با امکان ثبت همزمان پارامترهای فشار کل، فشار استاتیک، دمای کل، دبی جریان، سرعت دوران و نیروی رانش مورد آزمایش قرار گرفته‌ است. نتایج حاصل از سنجشگرهای ال‌شکل که برای چنین سرعت‌هایی کالیبره شده‌اند، نشان می‌دهند مقادیر فشار کل و سرعت به‌دست‌آمده برای جریان پرانرژیِ فوق مقادیری مشابه، نزدیک و در محدوده دقت مهندسی هستند. بیشترین اختلاف میان دبی اندازه‌گیری‌شده و دبی محاسباتی ۹/۱% و مربوط به پروب ال‌شکل با طول ۶۸ و قطر خارجی ۳میلی‌متر بوده و در مورد سایر پروب‌ها کمتر از ۸% است. همچنین دبی ثبت‌شده توسط پروب میله‌ای ۴/۴% با دبی اندازه‌گیری‌شده اختلاف دارد و از این رو تفاوت واضحی بین دبی‌ ثبت‌شده توسط پروب‌های ال‌شکل و میله‌ای وجود دارد. اندازه‌گیری‌های انجام‌شده اطلاعاتی مفید را از تغییر مشخصه‌های اصلی جریان در طول نازل حلقوی ارایه می‌دهند که مهم‌ترین آنها اُفت فشار سکون به میزان حدود %۲۹ و اُفت دمای سکون به مقدار حدود C°۴۸ است. %> http://mme.modares.ac.ir/article-15-23908-fa.pdf %P 1805-1817 %& 1805 %! Subsonic flow assessment using non-calibrated probes %9 %L A-10-41398-1 %+ Aerospace Department, Mechanical Engineering Faculty, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran %G eng %@ 1027-5940 %[ 2019