TY - JOUR JF - mdrsjrns JO - Naqshejahan VL - 8 IS - 1 PY - 2018 Y1 - 2018/6/01 TI - Role of Architects in the Seismic Performance of Conventional Medium-rise Buildings by Using the Experiences of Past Earthquakes TT - نقش معماران بر عملکرد لرزه‌ای ساختمان‌های میان‌مرتبه متعارف با بهره‌گیری از تجارب زلزله‌های گذشته N2 - اهداف: از آغاز دوران مدرنیسم هنگامی که معماران، بهره‌گیری زیبایی‌شناسانه از اسکلت‌های فلزی و بتنی در ساختمان را آغاز نمودند، مشکلات پیکربندی لرزه‌‌ای جدیدی نیز بروز کرد؛ علی‌رغم وجود آیین‌نامه‌های لرزه‌ای، بسیاری از مواقع سطح ایمنی مورد نظر در ساختمان‌ها به‌دلیل کم‌توجهی در طراحی و اجرا حاصل نمی‌شود. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان نقش معماران بر عملکرد لرزه‌ای ساختمان‌های میان‌مرتبه متعارف با بهره‌گیری از تجارب زلزله‌های گذشته بود. اطلاعات و روش‌ها: در مطالعه تجربی حاضر با توجه به رویکرد پهنانگر تحقیق، از طریق مشاهده خسارات وارد بر ساختمان‌های اسکلت بتنی و فلزی در زلزله‌های گذشته به‌نوعی از یک آزمایشگاه استفاده شد. داده‌های تحلیلی در پنج حوزه شامل بستر و ساختگاه، هندسه و فرم معماری، هندسه و فرم سازه، جزئیات عناصر معماری، جزئیات عناصر سازه‌ای از طریق روش استدلال منطقی با فرآیند مطالعه، طراحی و اجرا تطبیق داده شده و نهایتاً کلیه آسیب‌های بالقوه به‌صورت یک ماتریس کنترلی پایه برای استفاده معماران تنظیم شد. یافته‌ها: طبق مدل طیفی پنج‌قسمتی برخلاف تصور اولیه که در ساختمان‌های اسکلت فلزی و بتنی تمام مسئولیت طراحی ساختمان در برابر زلزله به عهده مهندسین سازه بوده و همچنین برخلاف نظر برخی دیگر از محققان که نقش معماران را در حد طراحی اولیه فرم بنا می‌دانند، معماران نقش تعیین‌کننده‌ای بر طیف وسیعی از عوامل موثر در عملکرد لرزه‌ای ساختمان در فرآیند مطالعه، طراحی و اجرا به عهده داشتند. نتیجه‌گیری: معماران نقش تعیین‌کننده‌ای بر طیف وسیعی از عوامل موثر در عملکرد لرزه‌ای ساختمان در فرآیند مطالعه، طراحی و اجرا به عهده دارند. SP - 35 EP - 45 AU - Noorifard, A. AU - Mehdizadeh Saraj, F. AD - Architecture Technology Department, Architecture Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran KW - Earthquake KW - Architecture KW - Damage KW - Conventional Medium-rise Buildings KW - Design KW - Implementation UR - http://bsnt.modares.ac.ir/article-2-26884-fa.html ER -