Ramazanadeh O, Issaei Tafreshi M, Shahbazinia M. The Conditions of General Average Realization in the York Antwerp rules 2004, with a Comparative Study in England and Iran Law. CLR 2015; 19 (3) :49-71
URL:
http://clr.modares.ac.ir/article-20-12318-fa.html
رمضانزاده امالبنین، عیسائی تفرشی محمد، شهبازینیا مرتضی. شروط تحقق خسارت مشترک دریایی در مقررات یورک آنتورپ با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلستان و ایران. پژوهشهای حقوق تطبیقی. ۱۳۹۴; ۱۹ (۳) :۴۹-۷۱
URL: http://clr.modares.ac.ir/article-۲۰-۱۲۳۱۸-fa.html
۱- دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
۲- استاد دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
۳- دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (۱۱۷۶۰ مشاهده)
در جریان سفر دریایی مسافر، کشتی، بار و کرایه در خطر است و ممکن است به هریک از اینها خساراتی وارد آید. چنانچه خسارات وارد تنها به حساب کشتی و آن قسمت از کالا یا سایر اموال روی کشتی که خسارت دیده ویا ایجاد هزینه کرده منظور گردد، خسارت خاص و چنانچه در این خصوص، تقسیم یا تسهیم میان سایرین وجود داشته باشد، خسارات مشترک خواهد بود.
مطابق قاعده a از مقررات یورک آنتورپ 2004 که با تغییر اندکی از ماده 66 قانون بیمه دریایی انگلستان (مصوب 1906) اقتباس شده است، «عمل خسارت مشترک تنها زمانی تحقق مییابد که فدا کردن یا هزینههای فوقالعاده عمداً و به صورت معقول برای امنیت مشترک و حفظ اموال از مخاطراتی که در یک سفر مشترک دریایی پیش میآید انجام شده باشد». شروط تحق خسارت مشترک گاه موجب حدوث اختلافات و در پس آن طرح پروندههای متفاوتی گشته که بررسی آنان ضمن اینکه شروط تحقق مذکور در قاعده a را تشریح میکند، شروط دیگری را نیز که قاعده a بیانگر آن نیست، تبیین میکند. تعریفی که از خسارات مشترک دریایی در ماده 185 قانون دریایی ایران (مصوب 1343) به عمل آمده با تعریف مذکور در قاعده a کاملاً تطبیق نمیکند. در ماده 185 اشارهای به کلمات فدا کردن، مناسب و معقول و سفر دریایی مشترک نشده است؛ حال آنکه هریک از این کلمات و اصطلاحات در حوزه حقوق خسارات مشترک دارای مفهوم و اهمیت خاص است که لزوم تجدیدنظر در این مقررات را ایجاب میکند.
دریافت: 1393/2/23 | پذیرش: 1394/9/17 | انتشار: 1394/10/3