استادیار دانشکده حقوق دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
چکیده: (۸۹۴۶ مشاهده)
چکیده قرارداد پخش ورزشی، قراردادی است که به موجب آن، باشگاه و/یا سازمان ادارهکننده یک ورزش، حق پخش برنامههای ورزشی خود را به صورت زنده از طریق رادیو و تلویزیون به سازمان یا شرکتی که در این حوزه تخصص دارد، واگذار کرده، در قبال آن، پول یا خدمات دارای ارزش اقتصادی دریافت میکند. دولتی بودن رادیو و تلویزیون از یک سو و ارتباط برخی از رویدادهای ورزشی با فرهنگ و ارزشهای عمومی از سوی دیگر، شناسایی حق پخش برای متصدیان حق پخش و نحوه حمایت از آن را بهویژه در کشورهای در حال توسعه، در ابهام قرار داده است. این مقاله تلاش دارد تا پس از بررسی تطبیقی ویژگیها، مفهوم و مبانی حق پخش و واگذاری آن، به ارائه راهکار در حقوق کشورمان بپردازد. در این مقاله، اثبات میشود که شناسایی حق پخش برای باشگاههای ورزشی، منافاتی با مقررات خاص راجع به صدا و سیما نداشته، با توجه به حرفهای شدن بسیاری از شاخههای ورزش و پخش ورزشی در کشورمان، شناسایی چنین حقی ضروری به نظر میرسد.
* نویسنده مسؤول مقاله:: ............................................................... ............... m_elsan@sbu.ac.ir E-mail:
دریافت: 1392/4/4 | پذیرش: 1392/9/30 | انتشار: 1392/9/30