دوره 2، شماره 8 - ( 1388 )                   جلد 2 شماره 8 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan E, Taghavi M. Motif, Types and Functions in Sadeq Hedayat's Story. LCQ. 2010; 2 (8)
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-7299-fa.html
دهقان الهام، تقوی محمد. موتیف چیست و چگونه شکل می گیرد؟. نقد ادبی. 1388; 2 (8)

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-29-7299-fa.html


1- مشهد.بولوار وکیل آباد. خیابان صدف. صدف21.پلاک225.1
2- دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (8820 مشاهده)
چکیده موتیف یکی از اصطلاحات رایج در هنر و ادب و همچنین علم و فن است. بحث از موتیف در نقد و تحلیل جنبه های ساختاری و محتوایی آثار ادبی فواید و کارایی های بسیاری دارد. از این رو اطّلاع از جوانب معنایی و تعاریف آن برای پرداختن به آثار و تحلیل آنها ضروری است. با توجّه به این ضرورت، در این مقاله سعی شده علاوه بر معانی و تعریف های چندگانۀ موتیف، اصطلاحات نزدیک به آن نیز مورد بحث قرار گیرد و نسبت و دایرۀ کاربرد آنها روشن شود. موتیف در نقّاشی و هنرهای تجسّمی و نمایشی و ادبیات به کار می رود و مهمترین ویژگی آن در این هنرها خصلت تکرار شوندگی و برانگیزندگی آن است. در ادبیات نیز کم و بیش همین ویژگی ها در اجزا و عناصر ادبی، گوناگونی موتیف را شکل می دهند. با توجّه به تنوّع عناصری که می توانند کارکردِ موتیف داشته باشند( شامل: موقعیّت، واقعه، عقیده، تصویر، شخصیّت نوعی، ویژگی بارز یک شخصیّت، مضمون مکرّر و...) این اصطلاح با اصطلاحات دیگری ارتباط می یابد که عبارتند از: درونمایه، تپس، لایت موتیف، کهن الگو. در این مقاله پس از ارائۀ تعاریف و نسبت های این اصطلاحات به نحوۀ شکل گیری و کاربرد و کارکرد موتیف در آثار ادبی پرداخته شده است.
متن کامل [PDF 588 kb]   (7939 دریافت)    

دریافت: ۱۳۸۹/۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۸۹/۳/۲۲ | انتشار: ۱۳۸۹/۳/۲۳
* نشانی نویسنده مسئول: مشهد

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code