دوره 9، شماره 2 - ( 1384 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 1-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Kani M H, Azar A. New Approach to Internet Marketing Mix. IQBQ. 2005; 9 (2) :1-27
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-19-2177-fa.html
باقری‌کنی مصباح‌الهدی‌، آذر عادل. رویکردی جدید به آمیخته بازاریابی اینترنتی. پژوهش های مدیریت در ایران. 1384; 9 (2) :1-27

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-19-2177-fa.html


1- دانشجوی دکترای مدیریت بازاریابی، دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشیار رشته مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (3457 مشاهده)
بازاریابی به عنوان علمی عملیاتی و پویا، در حال سازگاری و همگامی با تحولات شکل گرفته از مجرای انقلاب انفورماتیک است. محور اساسی این انقلاب، ظهور رسانه جدید (اینترنت) است. تأثیر مؤلفه‌های وجودی اینترنت در حوزه بازاریابی بر نیاز به باز تعریف عوامل کلیدی آن حوزه تأکید و تأیید می‌کند. ایجاد مفهوم نوینی از بازاریابی با عنوان «بازاریابی اینترنتی» تحت لوای فلسفه بازاریابی رابطه‌ای که محور خود را تأمین نیازهای مشتریان به صورت انفرادی، ایجاد ارزش برای مشتری و توسعه شبکه ارتباطات و تعاملات بین شرکتها و افراد قرار داده، ناشی از همین دیدگاه است. این مقاله در صدد شناسایی تغییرات آمیخته بازاریابی است تا از این رهگذر بتوان از مزایای رقابتی دنیای الکترونیک بهره برد. با این توجه، مؤلفین با در نظر قرار دادن دو بعد چرخه عمر محصول و بلوغ مشتری، به طراحی مدل مفهومی آمیخته بازاریابی اینترنتی پرداختند. در این مدل، 6 مؤلفه جمع آوری اطلاعات، محصول، قیمت، ارتباطات، توزیع و علامت تجاری شرکت به عنوان مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی اینترنتی شناسایی گردید. این مؤلفه‌ها در اثر تقاطع دو بعد چرخه عمر محصول و بلوغ مشتری، ترکیبهای متفاوتی از آمیخته را ارائه کرد. با آزمون مدل، 10 ترکیب برای 12 حالت متفاوت برای یک کالا در مراحل مختلف چرخه عمر محصول و ویژگیهای متمایز مشتری به تأیید رسید. این ترکیبها، همان ابزار رقابتی جدید است که با تغییر در یکی از دو عامل تغییر در چرخه عمر محصول یا سطح بلوغ مشتری، باز تعریف خواهد شد.
متن کامل [PDF 232 kb]   (13856 دریافت)    

دریافت: ۱۳۸۳/۴/۵ | پذیرش: ۱۳۸۳/۸/۲۰ | انتشار: ۱۳۸۹/۲/۱۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code