دوره 16، شماره 20 - ( 1395 )                   جلد 16 شماره 20 صفحات 231-242 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaghefi M, Sedighi F, Moosai M, Meraji H, Mahmoodi A. Effect of Time Duration on Bed Topography With Twin Convergent Bridge Piers at 180 Degree Steep Bend. IQBQ. 2017; 16 (20) :231-242
URL: http://igtc12.modares.ac.ir/article-16-5151-fa.html
واقفی محمد، صدیقی فرید، موسایی مسعود، معراجی حامد، محمودی امین. مطالعه آزمایشگاهی تغییرات زمانی بستر در قوس 180 درجه تند با زوج پایه همگرا. مهندسی عمران مدرس. 1395; 16 (20) :231-242

URL: http://igtc12.modares.ac.ir/article-16-5151-fa.html


1- دانشگاه خلیج فارس
چکیده:   (1992 مشاهده)
تخریب پل‌ها به دلیل فرسایش بستر مساله‌ای است که اگر به آن به درستی پرداخته نشود می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. هدف از ارائه این تحقیق بررسی آبشستگی حول زوج پایه کج تحت تاثیر پارامتر زمان و نقش آن در توپوگرافی بستر می‌باشد. در اولین مرحله آزمایش زمان تعادل انجام گرفته شد. در مرحله بعد به منظور شناخت شرایط آبشستگی در قوس آزمایش بدون نصب پایه در زمان تعادل نسبی انجام شد، با استناد به نتایج به دست آمده از این آزمایش موقعیت ۶۰ درجه برای اسقرار پایه‌ها انخاب گردید. آزمایش‌های بعدی به ترتیب در ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ درصد زمان تعادل نسبی و با استقرار زوج پایه همگرا در موقعیت ۶۰ درجه از ابتدای قوس و در صفحه عمود بر جریان انجام شدند. کانال مورد استفاده در آزمایش ها با عرض یک متر و مسیر قوس تند با نسبت شعاع مرکزی به عرض کانال برابر با ۲ و زاویه ۱۸۰ درجه می‌باشد. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد در زمان تعادل نسبی چاله تشکیل شده در قوس بیرونی ۲۰ درصد عمیق‌تر از چاله آبشستگی اطراف پایه می‌باشد. این چاله در تقارن با محل احداث پایه در زاویه ۱۲۳ درجه شکل می‌گیرد. بررسی پارامتر زمان در آزمایش‌ها نشان می‌دهد در ابتدای آزمایش پایه نزدیک به ساحل خارجی فرسایش بیشتری دارد ولی بعد از گذشت ۲۰ درصد زمان تعادل نسبی سرعت آبشستگی در هر دو پایه یکسان می‌شود، همچنین کاهش زمان تعادل از ۱۰۰ درصد به ۵۰ درصد باعث کاهش ۲۰ درصدی عمق چاله آبشستگی حداکثر می‌شود.
متن کامل [PDF 1101 kb]   (789 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله اصلی | موضوع مقاله: سازه های هیدرولیکی و دریایی
دریافت: ۱۳۹۴/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA