دوره 7، شماره 1 - ( 1395 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 197-213 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirdehghan M, Nejati V, Ganjian G. Working Memory in regard to Persian and Chinese words for Persian Learners of Chinese. IQBQ. 2016; 7 (1) :197-213
URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-6657-fa.html
میردهقان مهین ناز، نجاتی وحید، گنجیان گلناز. تفاوت عملکرد حافظه کاری و سوگیری توجه در واژگان زبان اول و دوم در فارسی‌آموزان چینی زبان. جستارهای زبانی. 1395; 7 (1) :197-213

URL: http://journals.modares.ac.ir/article-14-6657-fa.html


1- دانشیار زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استادیار روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3- کارشناس‌ارشد زبان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (2489 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی چگونگی عملکرد حافظۀ کاری و سوگیری توجه در واژگان زبان فارسی به عنوان زبان دوم و در مقایسه با واژگان زبان مادری انجام گردیده است. مسئله پژوهش ترسیم چگونگی عملکرد این دو در یادگیری واژگان زبان فارسی به عنوان زبان دوم است. آزمودنی های تحقیق 30 نفر از فارسی‌آموزان چینی زبان در موسسه دهخدا بوده اند، که در آزمون اِن-بک به منظور ارزیابی حافظۀ کاری و آزمون استروپ در ارزیابی توجه انتخابی شرکت کردند. طی آزمون ان-بک آزمودنی ها در صورت تشابه هر محرک با محرک قبل کلید مشابه و در صورت عدم تشابه کلید غیرمشابه را فشار می‌دادند. در آزمایش استروپ شرکت کنندگان باید رنگ کلمه نوشته شده با رنگ‌های مختلف را بیان می‌کردند. توجه انتخابی از طریق زمان بیشتر برای نامیدن رنگ کلمات تهدید کننده مشخص می شود. تکلیف آزمودنی این است که بر مشکل محرک رنگ فایق بیاید. به منظور تحلیل داده های پژوهش عملکرد شرکت کنندگان در زبان چینی (مادری) و زبان فارسی (زبان دوم)، نمره حافظۀ کاری آنان (دقت) و نیز میانگین زمان پاسخگویی (سرعت حافظۀ کاری) به محرک های دو زبان، همچنین نمره سوگیری توجه (دقت) و میانگین زمان پاسخگویی (سرعت) در دو زبان محاسبه و با آزمون تی وابسته مقایسه شد. یافته‌های پژوهش نمایانگرآن بود که دقت و سرعت حافظۀ کاری و سرعت سوگیری‌ توجه آزمودنی‌ها نسبت به واژگان زبان مادری بسیار بیشتر از هر یک از موارد فوق در زبان فارسی می‌باشد، اما دقت سوگیری توجه آن‌ها در دو زبان تفاوت معناداری نداشت.
متن کامل [PDF 1514 kb]   (1646 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش زبان
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۷/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code